Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Programmerade köp slår igenom brett

Publicerad: 26 december 2014, 05:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:17

Medierna hoppade på tåget och gav efter för programmerade köp. 2014 började Sverige komma ifatt omvärlden.


Ämnen i artikeln:

RTB

RTB, automatiska köp eller programmatic buying? Begreppsförvirringen var stor, men i dag framstår programmatic buying, eller programmerade köp, som det begrepp som de flesta bestämt sig för.

Om vi i Sverige är vana vid att se oss som ett digitalt föregångsland, är programmerade annonsköp på webben ett område där vi får se oss omsprungna av de flesta.

En anledning är mediernas skepsis mot att upplåta sina annons­lager till annonsbörserna, sannolikt på grund av farhågor om dumpade priser.

I början av 2014 var det mest mediebyråer och teknikleverantörer som predikade programmerade köp, men under året hoppade även medierna på tåget.

I dag erbjuder över hälften av publicisterna möjligheten till programmerade köp, enligt en undersökning från IAB. Tilltron står till private deals, där affären sker automatiskt men där köpare och säljare kommer överens om var annonsen ska hamna.

Fortfarande säljs en bråkdel av alla videoformat genom programmerade köp, på grund av att utbudet är för lågt.

Här kommer det att hända saker under 2015.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

RTB

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev