Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Programmatiskt minskar hos tv-husen

Andelelarna av det totala antalet impressions via programmatic går ner hos tv-husen. Källa: MMS

Andelen programmatiska köp hos tv-husen minskar, enligt siffror från MMS. Men tv-husen ser en framtida tillväxt trots en GDPR-dipp.


Publicerad 2018-10-26 08:47
Uppdaterad 2018-10-26 08:47

Ämnen i artikeln:

NENT Group

Dela artikeln:

Sedan det fjärde kvartalet 2016 mäter MMS andelen programmatisk handel hos tv-husen. 

–  Det är en viktig del av onlinevideovalutan, vi ser nu generellt att andelen programmatic av det totala antalet impressions minskar för tv-husen, säger Mats Lindkvist, onlinechef på MMS.

Allra mest minskar Nents programmatiska andel och Halvard Kristiansen, chef för onlineförsäljningen på Nent Group, säger att det skedde en generell dipp efter GDPR. 

Däremot ser han nu en vändning. 

– Bedömningen är att vår programmatiska affär kommer fortsätta att växa och det drivs inte minst av en generellt ökad efterfrågan på annonssäkra miljöer som garanterar stor skärmtäckning och hög uppmärksamhet.

TV4 står för den absolut minsta andelen programmatiska köp i tv, trots det minskar tv-husets andel. 

David Matsson, digital affärschef på TV4, säger att köpen har minskat på grund av GDPR – och på grund av Google.

– Programmatiska köp har minskat avsevärt sedan 25 maj. Det har både tekniska och juridiska orsaker. Dels tror jag att man som köpare blivit mycket mer medveten om vilken data man hanterar och det har medfört begränsningar i hur och vad man kan köpa. Dessutom är det självklart så att det sätt på vilket Google filtrerar vår – och även andra aktörers – trafik gör att mängden möjliga köp begränsas för våra kunder.

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 42.

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.