Digitalt presenteras av:

Prognosen: Så mycket ökar Facebook

Under dagen släpper Facebook rapporten för det tredje kvartalet 2016. Analysföretaget eMarketer förutspår att sociala medier-giganten gör annonsintäkter på motsvarande 234 miljarder kronor.

En växande andel av intäkterna kommer från utanför USA – 54 procent under 2016, enligt eMarketer. Mobilt står för en betydande del av 2016 års annonsintäkter – knappt 200 miljoner kronor, en ökning med 66,6 procent jämfört med förra året.

EMarketer spår ytterligare tillväxt till drygt 300 miljarder kronor 2017.

”Facebook har fortfarande gasen i botten när det kommer till att bygga ut sina egna produkter och tjänster kommenterar eMarketer chefsanalytiker Debra Aho Williamson och fortsätter.

”Deras flaggskeppsservice växer fortfarande i varje mätning vi gör, och deras andra tjänster så som Instagram, WhatsApp och Messenger visar också bra resultat. Oculus har haft vissa utmaningar att vinna mark, men det är väldigt tidiga dagar för virtual reality generellt.

I september hamnade Facebook i blåsväder för att ha sockrat videovisningar på plattformen under två års tid.

Enligt uppgifter till mediebyråkoncernen Publicis har felberäkningarna medfört att den genomsnittliga visningstiden överskattats med mellan 60- och 80 procent.

Något som fick TV4:s operativa chef för reklam-tv, Mathias Berg att se rött och efterlysa transparens.

"Facebook kommer uppenbarligen från en annan värld", skrev han i ett blogginlägg.

Men felrapporteringen har inte bidragit till att marknadsförare dragit tillbaka sin Facebookannonsering, enligt eMarketer. Däremot spår man att det i framtiden hörs starkare röster om mer rigorösa tredjepartsmätningar av annonsresultat på plattformar som Facebook.

 

Publicerad 2016-11-02 10.48Uppdaterad 2016-11-02 11.58

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: