Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Prognosen för mediemarknaden skruvas upp

IRM höjer förväntningarna på reklammarknaden 2014.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 16 September 2014, 11:08
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:28

Ämnen i artikeln:

IRM

Totalt förväntas annonsörernas investeringar i medier omsätta knappt 32,2 miljarder kronor under 2014, enligt IRM.

Det motsvarar en ökning på 2,4 procent jämfört med 2013. IRM har tidigare spått en ökning på 1,6 procent i år.

Stora sportevenemang, som VM i fotboll och vinter-OS, drev upp investeringarna under första halvan av 2014. Efter det har marknaden fått draghjälp av riksdagsvalet.

Enligt IRM kommer tredje kvartalet att bli årets bästa kvartal.

– Det är många medier som upplever att det går riktigt bra just nu. Det ser ut att gå mot ett riktigt bra år för bland annat display, webb-tv, sökordsmarknadsföring, radio och utomhus. Samtliga dessa kategorier överträffar förväntningarna under 2014, säger Madeleine Thor, vd på IRM, i ett pressmeddelande.

För 2015 är prognosen oförändrad, 1,9 procent upp jämfört med 2014.

”Ekonomin kommer att vara relativt god vilket stödjer ökad reklaminvestering men, till skillnad från under 2014, drivs marknaden inte på av idrottsevenemang och val”, skriver IRM.

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.