Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Priset i Gadds tävling – en halv byrå

Reklambyrån Gadd ska stärka sitt helhetserbjudande med en digital byrå. Vem som ska driva den nya byrån och bli hälftenägare? Det avgörs via en talangjakt á la ”Dragons Den”.


Publicerad 2012-04-19 12:01
Uppdaterad 2015-12-06 14:25

Ämnen i artikeln:

Gadd

Dela artikeln:

Prispotten i Gadds talangjakt är alltså en 50-procentig ägarandel i den nya digitala byrån, och i det närmsta fria händer att driva den.

– Gadd har hållit på sedan 1999 och de senaste åren har vi sett hur affären utvecklats till att allt mer handla om mobilt, och kombination av traditionella och digitala medier. Det är områden där vi på Gadd har stor kompetens men nu vill vi ta nästa steg, säger Stig Ludvigsen, vd på Gadd.

Men varför gör ni det här i form av en talangjakt?

– Vi har pratat med ganska många hur man adderar den här sortens kompetens på ett effektivt sätt och blev starkt avrådda från att ta in ”digital natives” för att starta ett affärsområde inom byrån. Lite raljant kan man säga att inom några månader är de den nya it-avdelningen.

Han säger att istället för att gå den vanliga vägen och rekrytera via nätverk och rekommendationer ville Gadd bredda sitt sökområde.

– Det kanske finns unga drivna människor där ute som inte har den rätta utbildningen eller de rätta kontakterna men som är perfekta för jobbet. Dem skulle vi missa via de vanliga kanalerna.

Tävlingen startar i dag och pågår till den 31 maj och för att ens bli påtänkta att få ansvaret att driva en egen byrå, måste de tävlande först imponera på en jury bestående av tongivande personer på Gadd, plus andra näringslivstoppar.

– De får presentera sig själva och sin affärsplan och sedan är det en kombination av de två delarna som fäller avgörandet. Det här är en genväg för hungriga talanger som kanske inte har kapital att starta upp något eget, men som ändå har en stark entreprenörssjäl.

Stig Ludvigsen poängterar att man absolut inte behöver söka på egen hand, utan också kan söka i grupp.

– Det är ju ofta så det går till när folk startar byrå, att man sitter och snackar tillsammans och inser att man delar samma vision.

Hur stor egen kontroll kommer ni att ge den nya byrån?

– Väldigt stor, det är ju tanken med hela det här upplägget. Vår vision är att vi till en början kommer att jobba mycket med gemensamma kunder men att byrån därefter ska växa förbi det stadiet, stå på egna ben och skapa sitt eget renommé.

Juryn i Gadds talangtävling:

Stig Ludvigsen, vd, Gadd

Håkan Holmquist, copywriter/strateg, Gadd

Olle Nordberg, vd, RPE Holding

Peter Elmhorn, chef kapitalförvaltning, Swedbank Försäkring

Henrik Widell

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.