Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Primetime lanseras i Danmark

Publicerad: 22 januari 2019, 07:48

Teamet bakom Primetime.

Primetime har gjort succé i Sverige. Nu tar grundarna frågesportappen till Danmark – och fler länder står på tur.


Den populära frågesportappen Primetime fortsätter att locka tittare. Hittills har över åttahundratusen svenskar laddat hem appen och annonsörssamarbetena blir allt fler. 

Nästa steg är att göra formatet lika populärt i Danmark.

– Vi har fått blodad tand efter att det har gått så bra här i Sverige, och vi tror att det här formatet är så pass uppskattat att det även kommer fungera bra i andra länder, säger Daniel Weilar, som grundat Primetime tillsammans med Martin Palm, Petter Lindqvist, Tomas Jämtbäck, Johan Ribb och Fredrik Kilian. 

– Varför vi väljer just Danmark som första land utanför Sverige har att göra med att vi redan nu har sett att vi fått användare från Danmark på daglig basis. Sedan handlar det så klart också om att det är en liknande kultur och en spännande marknad. Vi har fått signaler från annonsmarknaden att man vill ha Primetime även i andra länder. 

LÄS MER: "Annonsörerna som hittat till Primetime" 

Daniel Weilar berättar att man skapat en hundra procents dansk version av appen, och anställt en dansk landschef i Richardt Funch och en dansk programledare i skådespelaren och regissören Tomas Villum Jensen.

– Vi tycker att vi har hittat en varm tonalitet i Sverige och en inkluderande ton – vi siktar ju inte mot att bli ett smalt program utan vänder oss mot en bred publik. Det ser vi att vi ska behålla i Danmark, men med en dansk touch.  

Sedan hösten har Primetime i Sverige gått från 40 000 tittare i snitt per sändning, till att i början på 2019 snitta på 110 000 tittare. 

 – Under mellandagarna låg vi etta i gratistoppen, före till exempel bank-ID. På annonssörssidan har det tillkommit en rad olika spännande samarbeten. Så det går oerhört fort just nu. 

Kan ni komma att ta Primetime till fler länder framåt? 

– Det är vår plan och ambition. Danmark ser vi som den första i raden av länder, och lanseringstakten kommer ske så fort som en kvalitativ lansering erbjuder. Det är någonting som vi nu ska analysera. Den första showen i Danmark hade 173 tittare, den andra 367. Nu blickar vi framåt mot lansering i andra länder parallellt med etableringen i Danmark. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev