Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Pressbyrån först ut i ”Spår”

Pressbyrån går in som sponsor till den i förväg uppmärksammade podcasten ”Spår”. Annonsformatet från Acast är dessutom helt nytt.


Publicerad 2015-05-08 08:18
Uppdaterad 2015-12-06 12:02

Ämnen i artikeln:

Pressbyrån

Dela artikeln:

Pressbyrån har valt att gå in och sponsra hela den första säsongen som sänds i fem avsnitt med start 19 maj.

– Pressbyrån har ensamma valt att köpa hela säsongen. Podcasts har en väldigt lojal och engagerad publik så det är ett kostnadseffektivt medium som ger bra roi, säger Öjje Holt, kommersiell chef på podcasttjänsten Acast.

Acast har testat det nya formatet den senaste månaden, men går nu ut skarpt. Första annonsören blir Pressbyrån, som ska sponsra den nya podcasten ”Spår”, som handlar om ett förbryllande mord i Kalamark utanför Piteå i april 2004.

Bakom ”Spår” står radiojournalisterna Anton Berg och Martin Johnson – kända från P3 Dokumentär.

Vanligtvis fungerar sponsorskap av podcasts så att uppläsaren någon eller några gånger under podcastens gång berättar om annonsören.

Acast väljer istället att ha förinspelade sponsormeddelanden i formatet Dynamiskt sponsorskap, vilket gör att de kan bytas ut när som helst. Dessutom kan fräscha sponsormeddelanden läggas in i gamla podcasts.

– Lyssnandet på bakkatalogen kan vara så högt som 40 procent, så plötsligt kan vi sälja sponsring på 40 procent mer material.

Sponsorfilen ligger rent tekniskt separat från podcasten, men upplevs som en del av den. Annonsören kan exempelvis välja att köra olika meddelanden beroende på när podcasten sänds.

– I princip kan man byta meddelande varje timme.

Enligt Öjje Holt har kravet på mätbarhet i podcasts ökat. Acast mäter unika ip-nummer och kan bland annat se var lyssnarna befinner sig. På sin egen plattform ingår dessutom bannerannonsering i Dynamiskt sponsorskap, där Acast mäter click through-rate.

– Vi märker att det finns ett ökat intresse från annonsörer att gå i podcasts, men nackdelen har varit att det är svårt att mäta.

LÄS ÄVEN:

Acast finansierar svensk "Serial"

Aftonbladet-poddar till Acast

Expressens poddar till Acast

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.