Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Premiär idag för Facebooks Instant Articles i Sverige – sju medieföretag är med i tjänsten

Publicerad: 4 December 2015, 06:11
Uppdaterad: 8 December 2015, 21:32

UPPDATERAD. Facebooks omdiskuterade tjänst Instant Articles lanseras i Sverige idag, kan Dagens Media berätta. Sju svenska medieföretag är hittills klara för tjänsten.


Ämnen i artikeln:

Instant articles

Dagens Media kunde i mitten av november avslöja att Facebooks nyhetstjänst "Instant articles" är på väg till Sverige och att Aftonbladet och Expressen är först ut att börja använda tjänsten.

Nu bekräftar Facebook uppgifterna i ett mejl till Dagens Media.

Instant Articles sjösätts idag med beta-tester i Sverige, där Aftonbladets och Expressens följare blir först med att se Instant Articles-artiklar i sina flöden.

Facebook berättar också att följande medier har skrivit under för Instant Articles och snart kommer att ansluta sig till testerna:

Sydsvenskan

Nyheter24

Aller Media

KIT

Stampen

Jens Stenberg, digital innehållschef på Aller Media, säger till Dagens Media:

– Vi älskar journalistik och vi älskar våra användare. Vi vill nå dem var de än vill ha oss och erbjuda dem vårt innehåll med bästa möjliga användar-upplevelse. Därför är det självklart för oss att ingå detta samarbete med Facebook som just nu är den dominerande distributionskanalen för digital journalistik.

Hur mycket material – och vilket material – ska ni publicera i Instant Articles?

– Det finns inget facit där, och de internationella medier som använder Instant Articles tycks fortfarande pröva sig fram. Betafasen är också just en försöksperiod där vi kommer att testa olika varianter för att se vad som fungerar bäst och vad våra användare vill ha i vilket format. Vi kommer självklart också utvärdera hur detta påverkar vår trafik och affär.

Ehsan Fadakar, chef för sociala medier på Schibsted:

– Aftonbladet är Sveriges primära nyhetskälla. En av de viktigaste anledningarna till att vi fortsätter att dominera är vår vilja att testa det nya, oavsett vad det nya är för dagen. Samma gäller för Instant Articles. Det är aldrig bra att stå utanför och göra en utvärdering av en produkt. Det viktiga för oss är att vi själva testar produkten och utvärderar möjligheterna för att kunna ta ett beslut om längre samarbeten.

Hur lång är testperioden och är det klart att ni ska vara ”med” även efter den?

– Vi kommer att testa under några månader och kontinuerligt utvärdera produkten. Om Facebooks nya produkt bidrar till att stärka vår position som Sveriges primära nyhetskälla så ser vi inte några hinder för att fortsätta efter betatestet. Om så inte sker behöver vi tänka annorlunda. Det viktiga är att vi inte kompromissar med vår direkttrafik på 80 procent, vår publik kommer till Aftonbladet för att de redan får en snabb, smart och snygg produkt.

Vilket material ska ni köra i Instant Articles?

– Vi kommer att fokusera på innehåll som mår bäst av att vara viralt. Dels opinion, dels underhållning. Vill man fortsätta bli uppdaterad om vad som händer i Sverige och omvärlden så får man gå till Aftonbladet.

Hur mycket material kommer ni att placera i tjänsten?

– Vi har inte tagit något beslut om antal artiklar ännu, vi gör detta när vi fått se responsen av de artiklar vi publicerar under de närmaste dagarna, säger Ehsan Fadakar, som också berättar att Schibsteds viralkanal Lajkat ska in i Instant Articles.

Johanna Odlander, editionschef sociala medier på Expressen:

– Det var ett självklart val för oss att gå med. Vi vill hela tiden vara tidigt ute och testa nya kanaler för att lära oss, utvärdera och se vad som fungerar. 

Hur ser ni på Facebook som aktör på mediemarknaden? 

– Det är en jätteviktig aktör, det måste man vara medveten om. Det är intressant hur Facebook nu är en plats för människor som konsumerar nyheter. Vi är den nyhetssajt i Sverige som skapar störst engagemang på Facebook och vi ser inte Facebook som en fiende utan en samarbetspartner.

Expressen kommer till en början satsa på sitt utrikesmaterial i Instant Articles.

– Vi kommer att börja med vårt utrikesmaterial och då främst från vår nya utrikessajt Geo –  som vi startade i somras. Det är ett väldigt kvalitativt material som vi tror på. Sen är det möjligt att vi kommer utveckla det och se var vi hamnar, säger Johanna Odlander.

Henrik Eriksson, chefredaktör på Nyheter24:

– Vi är, precis som alla andra, nyfikna på hur den här nya tjänsten kommer att fungera. Vi ser det som ett test och vi ser fram emot att få utveckla den tillsammans med Facebook.

Vad har ni för förhoppningar?

– Vi hoppas att vi kan få ut vårt material ännu mer. Vad jag sett så är det ett extremt snabbt verktyg som låter läsarna ta del av vårt material på ett väldigt effektivt sätt. Så om vi på det här sättet kan nå fler så är det väldigt bra. Vår målgrupp rör sig väldigt mycket på just Facebook och där ser vi en chans till att bli ännu större som nyhetskälla.

Hur ser ni på Facebook som aktör på mediemarknaden?

– Vi ser dem som precis som alla andra, det är en partner som kan få oss att växa och bli större.

Tidigare har medierna enbart använt Facebook för att driva trafik till sina egna sajter. Instant Articles innebär istället att deras innehåll ska publiceras i sin helhet direkt på Facebook.

Peter Holmlund, chef för den digitala affären på Stampen (där Göteborgs-Posten ingår):

– Det är ett bra format som passar för modern journalistik och som jag tror våra läsare kommer uppskatta. Det blir spännande att testa och se hur det faller ut! Under året har vi startat en stor digital satsning och desktop har fortsatt att lyfta men framförallt rusar mobiltrafiken och hela tiden når vi nya rekord. Målet för 2016 är att ta klivet till en ny nivå och vi har flera klappar på gång till våra läsare.

Facebook lockar med kortare laddtid, och att medierna ska få ta del av annonsintäkterna. Från start i USA ingick nio publicister, bland andra New York Times, BBC och The Guardian.

Facebooks ambitioner är att fler svenska medieföretag ska ansluta sig till Instant Articles efter testperioden.

"Vi upplever ett gediget intresse från publicister i Sverige, men vi är fortfarande i en testfas och kan ännu inte erbjuda det här brett", skriver Facebook i ett mejl till Dagens Media, och fortsätter:

"Vi fortsätter att arbeta med publicister som har en paywall-modell för att undersöka hur Facebook och Instant Articles kan stödja deras affärsmodell. Vårt mål är att göra det här tillgängligt för alla publicister som väljer att använda den".

Flera stora tidningar, exempelvis SvD, DN och DI, har valt att stå utanför.

LÄS ÄVEN:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Instant articles

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.