Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Premiär för Schibsteds mobila annonsplattform

Publicerad: 14 Mars 2012, 06:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Som Dagens Media tidigare berättat har Schibsted lurat i kulisserna med en koncerngemensam mobil annonsplattform. I dag lanseras den, med namnet Schibsted Ad-Gateway.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Den nya plattformen innehåller bland annat ett tiotal nya annonsformat som är gemensamma för alla bolag inom Schibsted Sverige. En annan nyhet är att annonsörerna får större möjligheter att styra sina annonser.

– Vi har länge väntat på att marknaden skall erbjuda lösningar som är enkla att integrera och samtidigt optimera mobilens möjligheter, säger Johan Åsén produktchef online på Aftonbladet i ett pressmeddelande.

Han fortsätter:

– Men i höstas, när vår nästan ofattbart starka trafikutveckling inom mobilt tog ett ytterligare skutt, såg vi oss tvungna att agera på egen hand. Vi tror mycket på kombinationen av räckvidd och målgrupp i mobilen. Där kommer styrningsmöjligheterna att bli centrala.  

Styrningsmöjligheterna kommer ge annonsörerna större flexibilitet. Johan Åsén exemplifierar:

– En annonsör kan nå samtliga användare som besöker någon av Schibsteds mobilsajter eller applikationer från Gotland under vecka 28. Om solen dessutom skiner kanske de önskar att erbjuda alla en mobil rabattkupong samtidigt som de visar vägen till närmsta butik.

Den nya plattformen är också framtidssäkrad, enligt Schibsted, och har stöd för bland annat olika typer av "rich media"-format, som video direkt i annonsen. 

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.