Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Premiär för DI Plus

Sist ut av Bonniers dagstidningar blir Dagens Industri, som nu släppt sin Ipad-app. Taktiken är något annorlunda jämfört med Bonnier-kollegornas.

Ardalan Samimi


Publicerad: 21 December 2010, 07:36
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:27

Ämnen i artikeln:

Dagens IndustriPeter FellmanIpad

Appen Di Plus kommer att innehålla material från tidningen, samt marknadsinformation. Appen kommer även att innehålla tidningens magasin "Weekend".

– Till skillnad från de andra tidningarna som nu släppts, inklusive DN och Sydsvenskan, så kommer vi att ha hela vår tidning ute, eftersom den är relativt begränsad, säger Peter Fellman, chefredaktör på Dagens Industri.

Efter nyår har de tänkt lägga till ett så kallat ”liveblad”, där en redaktör ”plockar fram det viktigaste ur nyhetsflödet och tidningen” som ständigt uppdateras, berättar Peter Fellman.

– Våra fokusgrupper har visat att folk är beredda och vill ha en redaktörs styrda uppdatering.

Fram till nyår kommer appen dessutom att vara gratis, för att därefter kosta 28 kronor per utgåva. En prenumeration på enbart Ipad-upplagan kommer att kosta ungefär lika mycket som en prenumeration på papperstidningen, runt 4 000 kronor, berättar Peter Fellman.

– Har man både Ipad-versionen och papperstidningen så kommer det att kosta mer. Exakt hur mycket vet vi inte än.

Varför kostar det mer?

– Man får ju två produkter. Du får tillgång till tidningen i pappersform och på Ipad. Dessutom har du tillgång till livebladet. Därför blir det en bättre produkt än enbart papperstidningen.

Peter Fellman berättar vidare att Ipad kan, i framtiden, vara ett alternativ till papperstidningen.

– Men vi har ingen panik att slussa över folk till att läsa tidningen enbart på Ipad. Det här är mer en service och en långsiktig investering för oss. Vi har sett ett stort intresse från annonsörer, men däremot vet vi inte hur mycket av det är hype. Hur kommer det att se ut om ett halvår, ett år?

Men använder er målgrupp Ipad?

– Jag såg en undersökning igår att den typiska Ipad-användaren är en man mellan 35 och 56 år. Det är precis vår målgrupp. Våra läsare är dessutom early adopters. Tittar man på någon tidnings målgrupp så måste vår nog vara den som verkligen använder Ipad.

Peter Fellman menar dessutom att de tillfredställer ett behov med appen.

– Vi har fått många förfrågningar från svenskar utomlands, även utlänningar, som vill läsa Dagens Industri, men som inte kan få tidningen skickad till sig i tid. Det här är ett alternativ, speciellt om man reser mycket,

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.