Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Premiär för "Call of Duty: Black Ops"

Publicerad: 10 November 2010, 05:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Activision Blizzard släpper den förväntade storsäljaren ”Call of Duty: Black Ops” i butikerna - och rullar ut en lanseringskampanj.


Actionspel-serien ”Call of Duty” har varit en stor försäljningsframgång världen över. För ett år sedan hade spelserien omsatt 3 miljarder dollar och sålts i över 55 miljoner exemplar. I går var det världspremiär för Treyarchs uppföljare ”Black Ops” i butikerna.

Det nya spelet lanserades med ett event på Sturecompagniet i Stockholm för branschfolk och kändisar som Regina Lund, Lulu Carter, Staffan Hellstrand och Richard Herrey. Subito höll i eventet.

– Det var jättelyckat och välbesökt. För att få lite hardcore-känsla på eventet hade vi bjudit in en grupp militärinstruktörer som gjorde övningar. Sju europeiska städer spelade och tävlade online med varandra, vilket är det största europeiska eventet vi någonsin, säger Janette Cohen, pr-chef för Activision Blizzard i Norden.

Samtidigt höll 150 butiker i Norden nattöppet för att sälja spelet.

Än så länge har Call of Duty: Black Ops över 1,3 miljoner fans på Facebook och lanseringsfilmen har setts av omkring 37 miljoner tittare. Det är dubbelt så många jämfört med förra storsäljaren ”Modern Warfare 2”. Spelet förväntas sälja 13-15 miljoner exemplar globalt under de första tre månaderna.

– Utmaningen i den här lanseringen har varit att visa att det här är ett minst lika bra spel som det förra i serien, säger Janette Cohen.

I veckan rullar lanseringskampanjen igång i Sverige. MEC är mediebyrå.

– Vi har valt att fokusera på tv och online i en bredare målgrupp än tidigare, män 18-40 år. Vi har huvudfokus på massmarknadskanaler, med stöd i traditionella gaming-specifika kanaler, säger Kjetil Walseth, nordisk varumärkeschef för Call of Duty.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.