Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Pr-konsultens råd till annonsörerna: "Jaga inte likes"

Publicerad: 12 Juni 2013, 11:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:43

Som "fans" av ett varumärke vill Facebookanvändare spela spel och få rabatter. Samtidigt listar en fjärdedel av användarna irrelevant reklam som det största störningsmomentet.


Ämnen i artikeln:

ScreamJungFacebook

Sponsrade uppdateringar kommer på tredje plats på listan över vad som irriterar Facebookanvändarna, enligt en undersökning som undersökningsföretaget SSI har gjort på uppdrag av kommunikationsbyrån Jung.

– Sedan Facebook införde sponsrade uppdateringar har de ökat som en raket på listan över irritationsmomenten, säger Joel Pallvik, pr-rådgivare och kreatör på Jung.

Enligt undersökningen som omfattade 8 000 personer i åtta länder i åldrarna 18 till 64 år är hälften av Facebookanvändarna "fans" av minst ett företag eller varumärke. Det främsta skälet är att få tillgång till spel och rabatter.

Samtidigt uppger 23 procent av "fansen" att irrelevanta erbjudanden och "sponsored stories" är de största irritationsmomenten.

"Sponsored stories" är budskap som dyker upp här och var, antingen för att du själv eller en vän är fan av varumärket.

– Vi är trötta på att bli överösta av irrelevant reklam på Facebook, men samtidigt vi vill gärna integrera med företaget i form av tävlingar och dylikt. Således bör man se över sin digitala strategi eftersom det finns fina möjligheter att dra nytta av ett redan existerande engagemang, säger Joel Pallvik.

Han fortsätter:

– Framför allt tycker jag inte att man ska göra tävlingar för att jaga "likes". De bästa tävlingarna på Facebook är de som dessutom är produktutvecklande.

Enligt Sara Johansson, digitalrådgivare på Scream visar resultaten på klassisk reklamtrötthet.

– Det är applicerbart på alla medium. Alla säger att man inte vill ha reklam men samtidigt tittar man ändå.

För att kommunicera effektivt på Facebook anser hon att företagen måste ha ett tydligt syfte och en strategi för hur man ska hantera mediet.

– De företag och varumärken som inte kan sköta det på ett bra sätt kan besudla mediet. Facebook kan skapa bra förutsättningar för kommunikation, men det är företagen och användarna själva som bär ansvaret.

Jan Fredriksson, kundansvarig för Facebooks pr-byrå Norhern Link, säger till Dagens Media:

– Facebook vill att allt innehåll ska vara så relevant som möjligt. Det ligger i deras intresse att affären blir lyckad.

Om användarna inte anser att en annons är relevant har de möjlighet att blockera den. I slutändan leder till att man får bättre och mer relevant reklam.

"Sponsored Stories" ger, enligt Jan Fredriksson, bra resultat eftersom de har en social kontext.

– Troligtvis lyssnar du mer på en vän än om du har blivit utvald på demografiska kriterier.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

ScreamJungFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev