Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Politism börjar skriva om mode och skönhet

Publicerad: 20 November 2014, 13:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

Politism breddar sin redaktionella bevakning. Nu kommer den politiska sajten även att skriva om mode, skönhet och populärkultur.


Utvecklingsprojektet, som alltså syftar till att bredda Politisms redaktionella ämnesområden, leds av sajtens redaktör Margret Atladottir.

– Den här satsningen har vi pratat om redan innan vi lanserade Politism förra året, men vi valde att fokusera på att ta en plats i den partipolitiska debatten under supervalåret, säger Margret Atladottir till Dagens Media.

Satsningen har ännu inget namn men populärkultur, mode och skönhet kommer att stå i fokus. Målet är att " uppvärdera synen på traditionellt sett “kvinnliga” bevakningsområden".

– Det är egentligen inte så mycket en satsning som en breddning, faktiskt. Vi har tagit en position marknadsmässigt som en av de största sajterna för 18-35-åringar i storstäderna redan. Och nu vill vi ta en ännu starkare position bland just kvinnor i samma ålder.

Inspiratinen har Margret Atladottir hämtat från andra sidan Atlanten.

– Jag har tittat på Rookie Mag ganska mycket och förstås andra sajter för unga kvinnor. Men också hittat inspiration via sociala medier. Vad som händer på Rihannas Instagram är nya “water cooler”-snacket bland unga kvinnor. Det har saknats en progressiv och modern bevakning av populärkultur och trender i Sverige. Det har stått lite still bland mediehusen, vi vill göra något åt saken.

Gör ni det här för att öka intäktsmöjligheterna?

– Delvis. Men framförallt gör vi det för att utvecklas som redaktionell produkt, och såklart att fortsätta vara relevanta även när det inte är supervalår.

Riskerar ni inte att göra Politism luddigare när ni breddar sajten?

– Vi skriver redan om så himla mycket annat än just partipolitik, så nej. Jag tror att vi gör det ännu mer tydligare vad det är Politism vill åstadkomma, genom att göra en progressiv populärkulturbevakning snarare än att bara klaga på det som redan finns därute.

Tjänar ni några pengar än?

– Som vi sagt hela tiden har vi inte räknat med lönsamhet i år, men visst får vi in pengar, även om det finns stora utmaningar på annonsmarknaden.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.