Pokémon Go siktar på Kina

2018-01-04 13:47  
AR. Pokémon Go fick ett stort genomslag i somras, men hajpen dog snabbt ut. Foto: Utrecht, Robin

2016 års supersuccé Pokémon Go ska lanseras på världens största mobila marknad – Kina.

Pokémon Go blev en supersuccé vid lanseringen 2016, men har efter det sett siffrorna minska. Nu hoppas grundarna bakom spelet, Niantic, att en lansering i världens största mobila marknad, Kina, ska få spelet att lyfta än en gång.

Niantic har knutit ett avtal med det kinesiska spelbolaget Netease, som ska hjälpa till med lanseringen av spelet i Kina. EEDAR kunde i en undersökning gjord 2014 visa att Kina har fler "gamers" än USA har invånare. 

Till Financial Times säger Niantics vd, John Hanke, att de har för avsikt att ta flera av sina etablerade spel till Kina.

– Utöver det finns det även möjligheter att utveckla spel i Kina – både för Kina och resten av världen.

Niantic nästa stora projekt heter "Harry Potter: Wizards Unite", och är likt Pokémon Go också ett AR-spel. Spelet beräknas komma under andra halvan av 2018.

Alex Hartelius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt