Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Playpilot släpper analysverktyg för streaming

Publicerad: 10 juni 2020, 11:30

Streamintjänsten Playpilot släpper analysverktyget Gravity, som ska hjälpa mediebyråer, tv-hus och produktionsbolag.

Grafik: Playpilot

Playpilot lanserar analysverktyget Gravity, som ska ge mediebyråer, tv-hus och produktionsbolag bättre insikter om streamingmarknaden.

Ämnen i artikeln:

Streaming

Madeleine Nilsson

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Analysverktyget Gravity är riktat till aktörer som filmdistributörer, produktionsbolag, mediebyråer, streamingföretag och tv-hus. Verktyget gör det möjligt att få insikter om utbudet av filmer och serier på den svenska streamingmarknaden i realtid, samt kunskaper om konsumenternas preferenser. Analysen bygger på utbuds- och användardata från streamingaggregatorn Playpilot, där användarna guidas i cirka 30 streamingtjänster.

Gravity rullas nu ut i Sverige, Norge och Danmark, och i höst i Storbritannien. 

– Vi har varit noga med att lyssna på vad branschen vill ha, och det är data och bredare insikter om vad konsumenter efterfrågar, säger Henning Horn, grundare och CDO på Playpilot i ett pressmeddelande.

Han fortsätter:

– De flesta bolag har bra koll på sin egen katalog och sina egna kunder – men få vet vad som händer i marknaden, vilka titlar som trendar och watchlistas, hur prisbilden ser ut och hur den ändrar sig från dag-till-dag med mera. Gravity är en produkt som ger en bredare och mer mångfacetterad bild av streamingmarknaden och hur man jämför sig.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev