Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Playontv lanserar webb-tv

Publicerad: 6 september 2010, 07:24
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

Playontv lanserar en bred webb-tv-kanal för konsumenter i samarbete med medieproducenter. "Som det ser ut nu blir det svarta siffror i oktober", säger vd Patrik Gustafsson.


Playontv lanserar en ny webbtv-sajt med ett antal vertikala innehållskanaler.Tv-sajten är en del i ett större projekt som ska sprida och finansiera produktionsbolagens innehåll via den egna kanalen Playontv eller andra mediepartners.

– Produktionsbolagen har så få kanaler att gå till så det finns massor av rörligt material på marknaden som inte når ut. Vi är ett medialt säljbolag som hjälper producenter att finansiera och paketera sina kreativa idéer och se till att de når tittare, säger Patrik Gustafsson, vd och grundare av Playontv.

För fyra år sedan grundande han webb-tv-kanalen Minjakt.se tillsammans med produktionsbolaget Titan och TV4. Nästa projekt var lanseringen av Stockontv i slutet av 2008. Kanalen har riktat sig till finansbranschen och innehåller information som börsbolag och andra företag vill få ut till marknaden. För att nå en större publik inledde Stockontv samarbete med nätbanker, handelsplatser och affärsmedier, som sedan visar kanalen på den egna sajten.

– Stockontv är en business to business-kanal och är vårt finansben. Nu kopplar vi på fler kanaler som vänder sig till konsumenter. De har en annan typ av innehåll, till exempel dokumentärer, resor, sport, rekrytering, serier och dagliga nyheter, säger Patrik Gustafsson.

Playontv ska ha fler än 15 vertikala webbtv-kanaler. Affären bygger på samarbeten med andra mediesajter, som till exempel lokaltidningswebbar, licensavgifter från innehållsproducenterna och annonsintäkter från reklam på Playontv-sajten och på mediepartnernas sajter.

Visionen är att bli den största oberoende webb-tv-kanalen på marknaden. Första steget är en nordisk lansering, men planen är att växa internationellt. Än så länge har bolaget kontor i Helsingborg, Malmö och Stockholm. Produktionsbolaget Palladium är kreativa partners. Playontv:s dagliga finansnyheter och ”Speech of the day” ska bland annat sändas från deras studio i Stockholm.

Bland ägarna finns Patrik Gustafsson, förre Swedbank Robur-chefen Mats Lagerqvist och förre Canal Digital-vd:n Per Tengblad, som också är styrelseordförande.

– Som det ser ut nu blir det svarta siffror i oktober. Jag har ju jobbat med det här i flera år, säger Patrik Gustafsson.

Synnöve Almer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev