Playgiga vill göra molnbaserade spel till nästa fluga

2018-05-17 15:49  
foto: skärmdump

Den spanska startupen Playgiga ser molnbaserade spel som nästa stora möjlighet för telekomföretag, tv-distributörer och mediebolag. Efter lyckade lanseringar i Italien vill bolaget nu erövra Europa.

Att streaming har blivit en del av vardagen är inget nytt. Där giganter som Netflix och Spotify har revolutionerat film- och musikkonsumtion, vill nu Playgiga revolutionera spelandet.

Efter en lyckad lansering med telekomföretaget TIM Italy i Italien och med telekomjätten Turner´s digital ventures & Innovation group i Latinamerika – accelererar nu Playgiga sin utrullning i Europa, USA och Asien under 2018. För Sveriges del har bolaget siktet inställt på ett kontrakt under 2018 eller början av 2019.

Till skillnad från andra streaming-baserade B2C-spelplattformar riktar sig Playgigas tjänst direkt till telekom och medieföretag och internetleverantörer som redan erbjuder video- och musiktjänster till sina prenumeranter. Spelplattformen kommer kunna ingå i erbjudanden eller separat.

Playgiga har för närvarande avtal med över 30 stora spelproducenter som Disney, SEGA, Sqaure Enix och Warner Bros.

– Vi har sett hur musik, film- och tv-industrin förändrats i grunden av on-demand tjänster. Vi bedömer att samma sak sker i den globala spelindustrin i takt med att den blir allt mer tillgänglig. Medan on-demand tjänster inom video och musik i huvudsak konkurrerar med traditionella distributionskanaler, ser vi att molnbaserade spel har större potential eftersom det kan nå en helt ny typ av publik, säger Playgigas vd Javier Polo i ett pressmeddelande.

Playgiga riktar sig mot familjer och plattformen ska kunna vara en enkel ersättare till att behöva köpa nya konsoler och varsitt spel till barnen. Med ett konto att dela på inom familjer är det tänkt att fungera som spelvärldens Netflix och Spotify. Dessutom finns det en föräldrakontroll och en omfattande katalog över godkända spel.

Tack vare en patentsökt teknologi kan bolaget erbjuda streaming med väldigt låg tidsfördröjning, trots att man spelar på webbläsaren. Grafiken ska inte påverkas och upplevelsen ska vara samma som den man får via en traditionell konsol – men till ett betydligt lägre pris, uppger bolaget.

Oliver Hofmann, kommunikationsansvarig för Playgiga, berättar för Dagens Media att spelproducenterna får betalt genom licensavtal med Playgiga.

– Avtalen ser olika ut beroende på vilken spelproducent det gäller. Flera av de ledande spelproducenterna i världen har öppnat upp för molnbaserade spel. De betraktar det som en möjlighet till ytterligare intäkter. Information i form av olika mätvärden delas med spelproducenterna, vilket bidrar till att utveckla Playgigas affärsmodell, berättar han.

Christopher Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt