Playahead.se backar

2009-11-05 11:47  

Ungdomssajten Playahead.se har förlorat hälften av sina besökare hittills i år.

Det är länge sedan MTG Onlines ungdomscommunity Playahead.se hade bortåt 600 000 unika webbläsare och sajten fortsätter att tappa i år. Communityt har gått från 164 000 unika webbläsare i veckan vid årsskiftet till drygt 83 000 i Kia-index senaste mätning för v 44. De senaste åtta veckorna har sajten minskat stadigt med en liten återhämtning senaste veckan.

– Vi har fått en enhetligare, starkare målgrupp som använder sajten mycket medan de perfifera användarna försvinner. Huvumålgruppen är 15-19-åringar, säger Jakob Sjölander, vd för Playahead.

Vad ska ni göra för att vända besökstrenden?

– Vi jobbar hela tiden med att utveckla sajten för att ge användarna meningsfullt innehåll och tjänster som hjälper dem att interagera mera.

Är ni nöjda med de här besökssiffrorna?

– Vi är nöjda med att leverera en bra produkt för målgruppen och roliga, kreativa annonslösningar för annonsörerna. Sen har vi knutit till oss samarbetspartners för att kompensera för räckviddsfallet.

I Playaheads nätverk ingår Counterstrike-sajten Fragbite.com sedan september även modebloggerskan Alexandra Nilsson, alias Kissie. Hon bidrar med mer än hälften av nätverkets trafik. Vecka 44 hade Kissies.se drygt 300 000 unika webbläsare förra veckan och Fragbite.com stod för drygt 100 000 unika läsare.

MTG köpte Playahead i början av 2007 för 102 miljoner kronor. Under året minskade antalet medlemmar från 530 000 till drygt 330 000. Intäkterna 2008 var 21 miljoner kronor, ett tapp med nära 35 procent.  Sajten gjorde en förlust på 21 miljoner kronor ifjol. Jakob Sjölander kan inte uttala sig om årets resultat.

Källa: Kia-index. Övre diagrammet visar trafiken för hela nätverket. Det nedre diagrammet visar endast Playahead.se. Där saknas besöksstatistik för v 9-23.

 

Synnöve Almer

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt