Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Playahead köper trafik genom Kissie

Publicerad: 9 September 2009, 05:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Communityn Playahead lägger till knappt 300.000 besökare genom bloggen Kissie.


Bloggerskan Kissie uppmärksammades av flera medier i förra veckan, då hon enligt Bloggportalen passerat Blondinbella i antalet besökare.

Nu har hon hamnat under MTG:s paraply, då hon inlett ett samarbete med Playahead.

– Vi försöker hela tiden att hitta kreativa lösningar för annonsörer som försöker nå vår huvudmålgrupp, ungdomar och unga vuxna. Sveriges största blogg i kombination med Playahead öppnar för många spännande möjligheter, säger Jakob Sjölander, vd på MTG Online.

Tack vare Kissie kunde Playaheads trafik öka, enligt Kia, från 106.000 unika under vecka 33 till drygt 360.000 vecka 35. Då kom 279.567 besökare från Kissie, som när hon går på stadens gator som en vanlig 18-åring heter Alexandra Nilsson.

(Blondinbella hade under samma period, enligt SIS-index, 283.660 unika besökare, och är därmed fortfarande den största bloggaren).

Men Playahead kan behöva trafiken. Under 2008 hade bolaget intäkter på drygt 21 miljoner kronor, vilket är en nedgång på nästan 35 procent jämfört med 2007.

Resultatet backade samtidigt från -3,6 miljoner 2007 till hisnande -20,8 miljoner förra året.

När MTG i början av 2007 köpte Playahead betalade man 102 miljoner kronor för 90 procent av aktierna. Då hade communityn 530.000 medlemmar. Vid 2008:s slut var siffran 335.265.

MTG Online beslutade 2008 att göra en nedskrivning av goodwill om 76 miljoner kronor relaterat till Playahead.

Nu har dessutom MTG Online pumpat in 22,3 miljoner kronor för att täcka Playaheads förlust för året. I juli 2008 avyttrades kontoren i Danmark och Norge.

Jakob Sjölander hänvisar frågor om ekonomi till MTG Online. Dagensmedia.se har via presschefen Bert Willborg sökt Anders Nilsson.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.