Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Playad till Finland och Danmark

Publicerad: 30 September 2014, 06:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:27

Playad Media Group expanderar och öppnar kontor i Helsingfors och Köpenhamn.


Ämnen i artikeln:

Playad Media Group

Dagens Media har tidigare berättat om Playads offensiv i Norden. För ett år sedan öppnade Playad, som är en fullserviceleverantör av video- och displayannonsering på nätet och i mobilen, kontor i Oslo. Nu är de dags för nästa steg – de andra grannländerna.

Bakgrunden till etableringen är att marknaden för online video växer snabbt i alla de nordiska länderna. Playad uppskattar att marknaden kommer att omsätta totalt mer än en miljard kronor bara i år.

I samband med expansionen anställer företaget två nya country managers. I Finland blir Niclas Kevin, tidigare på Splay och MTG, chef. Jesper Katz, senast på Adquota, blir ansvarig i Danmark.

- Vi ser en fortsatt stark utveckling och efterfrågan för online video i hela norden. När vi inför lanseringen tittat närmre på den finska och danska marknaden har både annonsörer och medier visat ett stort intresse för våra produkter. Genom vår närvaro där, stärker vi vår position på den nordiska annons- och videomarknaden och ökar räckvidden för våra nordiska annonsörer, säger Tom Sundvik, marknadsansvarig på Playad Media Group, i ett pressmeddelande.

I och med satsningen kommer nordiska annonsörer att kunna nå cirka 15 miljoner unika besökare i veckan, enligt Playad.

Nyligen lanserade bolaget också det nya annonsformatet Preplay, ett "video in app"-erbjudande som ska ge säkra målgruppsträffar på individnivå.

Än så länge finns Preplay hos mobiloperatören Wifog och onlinespelet "Just Dance Now" men fler plattformar kommer att ha Preplay i framtiden.

– Preplay gör det nu möjligt för annonsörer att synas exklusivt i en miljö där få eller inga andra reklambudskap visas. Det känns otroligt spännande kunna erbjuda en produkt där man exakt kan nå annonsörens målgrupp, då användaren måste vara registrerad för att ansluta sig. säger Daniel Hallén, säljchef för Preplay, i ett pressmeddelande.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Playad Media Group

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.