Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Playad ökar omsättningen

Inför 2012 har annonsnätverket Playad budgeterat en omsättning på 25 miljoner kronor. En ökning på 250 procent jämfört med året innan.


Publicerad 2012-03-27 09:08
Uppdaterad 2015-12-06 14:28

Ämnen i artikeln:

Playad

Dela artikeln:

Playad, som är ett annonsnätverk för videoannonsering online, grundades 2009.

Under sitt första levnadsår omsatte bolaget 5 miljoner kronor. Siffrorna för 2011 är inte klara än men redan nu har bolaget budgeterat en omsättning på 25 miljoner kronor.

Det innebär en budget som är 250 procent större jämfört med året innan, även om ökningen sker från relativt små belopp.

– För ungefär ett år sedan märkte vi att det började släppa ganska ordentligt. 2011 var egentligen första året med svarta siffror men 2012 har börjat otroligt bra. Första kvartalet har varit fantastiskt och nu hoppas vi på en fortsatt positiv utveckling, säger Tom Sundvik, vd på Playad.

Vad var det som gjorde att det vände?

– Dels tror jag att folk fick upp ögonen för vad man kan göra med våra format, vilket har gjort att vi fått en marknadsacceptans. Jag tror också att det har mycket att göra med att vi anställde duktiga säljare och att vi har breddat produktportföljen.

Just nu har Playad ett 10-tal anställda och i år räknar Tom Sundvik med att anställa ytterligare 4-6 personer.

– Vi behöver både säljare, kampanjansvariga och utvecklare.

Hur ser resten av strategin ut för 2012?

– Vi ska fortsätta att exanndera och försöka att hela tiden ligga i framkant med att utveckla våra format. Under förra året släppte vi tre nya annonsformat och i vår kommer vi att släppa ännu ett nytt format.

Dante Thomsen

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.