Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Piratpartiets budget äts upp - av trycksaker

Publicerad: 20 April 2010, 09:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Större delen av Piratpartiets insatser görs, föga förvånande, på nätet. Men partiet ska även annonsera i Metro och radio.


Piratpartet kommer att samordna sina bloggare och sprida sitt budskap på nätet. Satsa på debattartiklar och använda sig av aktivister för att sprida budskapet fysiskt i städerna, menar Victoria Westberg, vice kampanjledare Piratpartiet.

– Större delen av vår kampanjbudget kommer användas till tryckning av fysiskt material, exempelvis flyers, som delas ut under våra kampanjer. Vi diskuterade först ett upplägg med enbart annonser, men kom fram till att det blev alldeles för dyrt, säger hon till Dagensmedia.se.

Partiets valbudget ligger på runt 360 000 kronor, varav cirka 300 000 går till trycksaker. Som komplement till det trycka materialet ska Piratpartiet strax innan valet annonsera i Metro och köra radiojinglar på kanalerna Bandit och NRJ.

– Det passar vår målgrupp bra, speciellt Bandit, som unga män lyssnar på. Vår målgrupp är till stor del unga män i storstäder, under senaste tiden börjar vi få gensvar från kvinnliga väljare också. Vi siktar på förstagångväljare och unga människor upp till 30 år, säger Victoria Westberg.

Victoria Westberg säger att man inför årets val måste profilera sig och visa vilka frågor partiet står för.

– Senaste valet till Europaparlamentet var en riktig räkmacka. Pirate Bay-rättegången hade precis avslutats och debatten kring FRA och Ipred-lagen var i full gång. Inför riksdagsvalet i höst är de frågorna inte lika aktuella, möjligen Pirate Bay-målet som kommer att tas upp igen. Det som är viktigt att visa är att vi inte bara är emot en massa saker, utan faktiskt är för saker som vi tror kan förbättra samhället, säger hon.

Vilka frågor driver ni?

– Vi lägger mycket fokus på kunskapssamhället som vi tycker är bra. Det ska vara tillgängligt för alla och kunskap ska vara lätt att sprida, säger Victoria Westberg.

Christer Lindh

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.