Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Pinterest växer så det knakar – satsar på Europa

Publicerad: 6 Augusti 2019, 12:14

Pinterest tjänar mer per användare – och över 300 miljoner personer besöker nu sajten regelbundet. Nu satsar bolaget på bättre annonsverktyg och på den europeiska marknaden.


Ämnen i artikeln:

sociala medier

Det sociala mediet Pinterest drog in 100 miljoner dollar, motsvarande 958 miljoner kronor, mer under andra kvartalet i år jämfört med 2018. Totalt har bolaget intäkter på 261 miljoner dollar, 2,5 miljarder kronor, under kvartalet. Det är en ökning med 62 procent jämfört samma period året innan. 

Anledningen är att både antalet användare och intäkterna per besökare har ökat. 

Under det senaste året har de aktiva användarna ökat med 30 procent, eller nästan 70 miljoner personer. Kring 60 miljoner bor utanför USA. Totalt är det nu 300 miljoner människor som använder sajten regelbundet. 

Tidigare i år uppgav Pinterest att de främst växt i Kanada och Storbritannien – men att man nu har ögonen på Europa, skriver CNBC

Samtidigt som antalet användare ökar, tjänar också Pinterest mer på dem. På en genomsnittlig användare drog Pinterest in 29 procent mer jämfört med under perioden 2018. 

Mest pengar tjänar bolaget på de aktiva användare som bor i USA. Där drar man in hela 2,80 dollar per användare. Intäkterna per användare på USA-marknaden har ökat med 41 procent jämfört med samma period förra året.

För de som bor utanför USA har intäkterna per användare ökat med hela 123 procent, men då började intäkterna på blygsamma 0,05 dollarcent per aktiv användare – nu får man in 0,11 cent. 

Av de 300 miljoner som använder sajten regelbundet finns bara 85 miljoner innanför USA:s gränser. Men det är användarna i USA som står för lejonparten av det totala intäkterna hittills i år: 238 miljoner dollar, 2,28 miljarder, av de totala intäkterna på 261 miljoner dollar – motsvarande 2,5 miljarder kronor. 

Trots att intäkterna ökat blev det en förlust på 26 miljoner dollar under kvartalet. Men det var bättre än vad marknaderna trodde – enligt CNBC förväntades Pinterest gå med 39 miljoner dollar i förlust under andra kvartalet. 

Pinterst har emellertid flera nya annonsverktyg på gång, som ska få intäkterna att öka från och med nästa år –  och som ska hjälpa dem i konkurrensen med Facebook och Google, skriver nyhetssajten.

Lucas De Vivo

Reporter


Ämnen i artikeln:

sociala medier

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev