Digitalt
Pinterest släpper nytt annonsverkyg
Publicerad: 27 augusti 2014, 07:10
Det ska bli lättare för annonsörer att marknadsföra sig på Pinterest.
Ämnen i artikeln:
PinterestMed det nya analysverktyget ska det bli lättare för marknadsförare att se hur användarna interagerar med deras Pinterest-sajter, vilka användarna är och och vilket slags innehåll de är mest intresserade av.
Bland annat visas vilka pins och anslagstavlor som är populärast, vad användarna sparar och vilka plattformer de använder. Annonsörerna kan även få bättre information om vilken målgrupp som är mest intresserade av deras Pinterestprofil – bland annat kön, plats och intressen – och vilken trafik annonsörens Pin it-knapp på andra sajter genererar.
Analysverktyget är gratis för företagskonton skriver Pinterest i sin blogg.
I Sverige finns i nuläget ingen möjlighet att köpa annonsutrymme i Pinterest. På den amerikanska marknaden pågår pilotförsök med annonsmärkta pins tillsammans med utvalda annonsörer.