Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Pinterest lanserar meddelandetjänst

Pinterest introducerar den nya tjänsten "Messages". Målet är att förbättra användarupplevelsen.

Dante Thomsen


Publicerad: 07 Augusti 2014, 06:17
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:32

Ämnen i artikeln:

Pinterest

Pinterest, en tjänst där användarna har sina egna anslagstavlor där man "pinnar" bilder och videoklipp, har fått en ny tjänst.

Tjänsten, döpt till "Messages", är precis vad det låter som.

Att Pinterest-användarna nu kan kommunicera med varandra på ett enklare sätt ska göra hela användarupplevelsen bättre, berättar Matt Crystal, internationell chef på Pinterest.

– Vi är väldigt glada över att kunna lansera den här funktionen. Ett exempel på hur "Messages" kan användas är om du ska dekorera om huset med din fru. Då kan du använda tjänsten för att bolla idéer. Pinterest blir mer interaktivt helt enkelt, säger han till Dagens Media.

Redan från start kommer tjänsten att fungera på samtliga plattformar.

– Vi kände att Pinterest saknade den ena halvan av upplevelsen, det vill säga att ha konversationer kring "nålarna". Nu kan du ha en konversation om de bilder eller videoklipp som inspirerar dig, säger Matt Crystal.

Pinterest har runt 70 miljoner användare, varav 40 miljoner är aktiva medlemmar. Än så länge tjänar företaget dock inga pengar.

I våras lanserades dock pinnade annonser i USA. Enligt Matt Crystal är annonseringen fortfarande tidigt i utvecklingsstadiet.

– Vi är fortfarande i beta-fasen. Vi arbetar med en liten grupp annonsörer som använder produkten och hittills har vi bara fått positiv feedback. Det är viktigt för oss att annonserna gör användarupplevelsen bättre, inte sämre. Därför vill vi inte stressa fram något utan tar vår tid för att vara säkra på att det vi gör är rätt både för våra "pinners" och för våra partners.

I nuläget finns ingen tidsplan för när Pinterest ska börja med annonser i Sverige.

– Nej, vi har inget datum för det än.

Vill ni vara klara med beta-fasen innan ni lanserar annonserna internationellt?

– Det är en bra fråga som vi faktiskt inte har ett svar på än, dessvärre.

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

Pinterest

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.