Digitalt
Pinterest är redo att utmana på riktigt
Publicerad: 18 januari 2017, 08:04
Tim Kendall, vd på Pinterest säger att plattformen är att räkna med. Foto: Pinterest
Pinterests vd:n säger att appen numera ses som en plattform likt Facebook och Google, som används för att nå den stora massan.
För två år sedan släppte Pinterest – nu är man redo att utmana Facebook, Google och Snap.Inc på riktigt och vara med i kampen om de stora annonspengarna, skriver Adweek.
Pinterests vd:n Tim Kendall säger att marknadsförare ser appen som en plattform värd att investera i.
– Jag tror att människor har kommit över en tröskel där de verkligen uppmärksammar och ser oss som en plattform som de måste investera i på samma sätt som de måste investera i Google och Facebook – jag kände inte så för ett år sedan, säger Tim Kendall till Adweek.
För att marknadsförare ska nå en stor massa så tänker man automatiskt på Facebook, menar Tim Kendall, men de som driver allt beslutsfattande är kvinnor i åldrarna 25-54.
– [...] Om du vill nå dem, så når vi 80 procent av vad Facebook når varje månad. Och vi når mer av det segmentet än Instagram, Snap eller Twitter.
Han håller däremot med om att det finns en uppfattning om att Pinterest inte ännu har nått hela vägen.
– Jag byggde Facebooks annonsprodukter under 2006 och 2007, och de samtal jag har nu med marknadsförare är precis de samtal som jag hade med marknadsförare under 2008 och 2009.
Bilden av Pinterest menar Tim Kendall drivs av en förvrängd bild av hur Google och Facebook har lyckats komma dit de är nu.
– Intäktsbanan är brantare nu än hur den såg ut under min tid på Facebook.
Från 2014 till 2015 fyrdubblade Pinterest sina intäkter från 25 miljoner dollar till 100 miljoner dollar. Från 2015 till 2016, tripplades intäkterna, enligt Tim Kendall som hänvisar till uppgifter från The Wall Street Journal.