Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Philips bygger monument över sårbara män

Publicerad: 8 April 2010, 10:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Det finns för mycket statyer över krigshjältar, tycker Philips och letar nu efter sårbara män som vill bli förevigade.


Den som besöker Medborgarplatsen i Stockholm den här veckan möts av en staty som inte brukar finnas där.

Statyn föreställer ”Lång-Kalle”, en cykelhjälmsbärande man på en cykel med barnstol, och är smygstarten för Philips nya kampanj för rakapparaten Nivea for men, med hudlotion.

På sajten Manligtmonument.se, med premiär idag, efterlyser Philips nya motiv till statyer.

– Städerna är fulla av fina statyer, men de flesta föreställer krigshjältar. Vi vill göra ett monument av en man som står för ett bättre manligt ideal, säger Gustav Martner, cd på Cristin Porter + Bogusky som har gjort kampanjen.

Besökarna på sajten får föreslå motiv, sig själva eller någon annan. Det bästa förslaget kommer att genomföras, i form av en 3d-kopia i plast. Var statyn uppförs beror på vem som vinner tävlingen.

– I reklam för rakningsprodukter finns det gott om manliga stereotyper, men vi är inte intresserade av den bild av mannen som rakreklamen har befäst de senaste 40 åren, säger Gustav Martner.

Manligt monument-kampanjen följer upp förra årets ”Sårbara män” där män kunde låna en virtuell mun på webben för att berätta om sina innersta känslor. En kampanj som, enligt Gustav Martner, hade stor effekt på försäljningen av Philips Nivea for men.

– Rakprodukter med lotion i är en tacksam produkt, som gör det enkelt att ta en tydlig position i förhållande till annan rakningsreklam, säger Gustav Martner.

Manligt monument-kampanjen har redan väckt en del reaktioner, säger han. Bland annat har folk hört av sig och ifrågasatt om det verkligen behövs fler monument över män.

– Jag håller med, det behövs snarare fler monument över kvinnor. Men vårt uppdrag är att sälja rakapparater, och vi vill göra det genom att lyfta fram jämställda män.

Så här gjordes statyn

http://www.youtube.com/watch?v=f3nw5RVsDJo 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.