Digitalt
PHD skrotar programmatic-chefens tjänst
Publicerad: 3 juni 2019, 11:09
Robin Leijonhufvud.
Foto: Janne Næss
Programmatic-chefen gick till konkurrenten – men tjänsten ersätts inte. ”Att kopiera den gamla strukturen kommer inte att hjälpa oss i längden”, säger Robin Lejonhufvud på PHD till Dagens Media.
I slutet av maj blev det klart att PHD:s programmetic-chef, Sofia Larsson, lämnar för Group M.
Tjänsten kommer dock inte att ersättas. Istället inrättas en ny tjänst i form av en budgivningschef, biddable manager, som blir mer övergripande.
– När jag kom till PHD var min uppgift att hitta ett nytt sätt att jobba. Att försöka förändra vår mediebyrå mot en lite mer framåtlutad modell och anpassa oss mer efter kundernas behov, säger Robin Lejonhufvud, digital transformationschef på PHD.
Med den nyinrättade tjänsten vill företaget lämna den tidigare strukturen med mellanchefer, som lätt förvandlas till specialister inom respektive område.
Istället vill man bygga en mer holistisk modell där de anställda är inne i systemet och tänker mer stretegiskt. Samtidigt vill PHD erbjuda alla anställda att jobba i Google ads eller Facebook.
Budgivningschefen tar över alla discipliner – från sök och social till programmatiskt. Efter en modell som blivit allt mer vanlig i USA.
– Att bara kopiera den gamla strukturen, en person ut en person in, kommer inte hjälpa oss att överleva i längden. Vi måste tänka på våra kunders behov vilket är att följa konsumentresan genom alla plattformar. För att kunna göra det behöver vi någon som kan se över alla olika touchpoints för den resan.
Har ni hittat någon kandidat till positionen?
– Vi är nästan klara med rekryteringen. Vi hoppas att bli klara inom en till två veckor. Nu är det många röda dagar så det har dragit ut lite på tiden. Men det här är en roll som var bestämd innan Sofia Larsson hade beslutade sig för att gå vidare. Det är en roll som kräver minst fem års erfarenhet av ett system som programatiskt eller social. Helst båda. Så det är ganska höga kriterier.