Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Pewdiepies "Death to all jews" för grovt för Disney

Publicerad: 14 februari 2017, 08:44
Uppdaterad: 14 februari 2017, 09:05

Från videoklippet.

Disney anser att svenske Pewdiepie gått för långt och bryter sitt samarbete med Youtubestjänan. Anledningen är framför allt en video som innehåller grova judeskämt.


Svenske Felix "Pewdiepie" Kjellbergs Youtubekanal, den mest populära på plattformen med över 53 miljoner följare, görs i samarbete med tv-kanalen Maker Studios som köptes av Disney år 2014.

Nu rapporterar Wall Street Journal att Disney valt att bryta samarbetet med Pewdiepie, efter att man anser att den populäre Youtube-profilen dragit sina skämt för långt.

Orsaken är bland annat en video som handlar om hur Pewdiepie provar på tjänsten Fiverr, där man kan sälja och köpa i princip vad som helst. Genom tjänsten anlitade Pewdiepie två personer att för en kostnad av fem dollar, hålla upp en skylt där det stod "Död åt alla judar".

Pewdiepie har själv ännu inte kommenterat i medierna, men skriver på sin Tumblr att syftet med videon var att visa hur "galet det moderna samhället är, speciellt några av tjänsterna som finns online. Jag visade på någonting som verkade absurt för mig – att människor på Fiverr kan tänka sig att säga vad som helst för fem dollar".

Han menar vidare att det är "skrattretande" att påstå att han stöttar antisemitiska strömningar.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.