Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

PewDiePie kritisk mot adblockers

Publicerad: 30 Oktober 2015, 09:29
Uppdaterad: 17 December 2015, 11:32

Youtubestjärnan anser att adblockers är förödande för mindre kanaler.


Ämnen i artikeln:

AdblockersYoutube

I veckan lanserade Youtube sin nya betaltjänst i USA. Den nya tjänsten heter Youtube Red och erbjuder användare att ta del av Youtube utan reklam, men till ett prenumerationspris.

PewDiePie, eller Felix Kjellberg som han egentligen heter, frontar lanseringen och nu kommenterar han i ett blogginlägg hur han ser på Youtube Red.

Enligt honom är Youtube Reds existens en konsekvens av funktioner som adblockers.

"Många människors argument är 'Varför ska jag betala 10 dollar för en tjänst som jag får gratis med adblockers?"

Enligt honom använder runt 40 procent av hans publik adblock och att det betyder att Youtubers i sådana fall förlorar 40 procent av intäkterna.

Han skriver även att även:

"Personligen, så är jag helt okej med att du använder adblock när du tittar på mina videos. Annonser är irriterande, jag förstår det och jag är inte här för att klaga på det. Men för mindre kanaler, är den här siffran förödande."

Han poänterar även att det fortfarande är oklart hur mycket av de blivande intäkterna från Youtube Red som kommer gå till de mindre aktörerna.

Dessutom att publiken måste vara medveten om att användningen av adblockers får konsekvenser.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AdblockersYoutube

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev