Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Peugeot kör uthållighetsprov på Facebook

Publicerad: 13 April 2011, 03:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:14

Inspirerad av de amerikanska ”Last man standing”-tävlingarna lanserar Peugeot en motsvarighet på internet.


Ämnen i artikeln:

Volt

Last man standing är en vanlig marknadsföringsaktivitet i USA där den siste som tar handen från bilen vinner den. Tävlingarna kan pågå i flera dagar men kampanjen som Volt lanserat för Peugeout blir inte fullt lika ansträngande.

De tävlande ska hålla muspekaren på en stillastående bil och den som vinner får låna bilen en vecka under sommaren. De tre bilarna som de tävlande kan välja på är cabrioleterna 207 CC och 308 CC, samt sportbilen RCZ.

– Vi ville göra något annorlunda på nätet och aktivera målgruppen för Peugeots cabrioleter och sportbilar, säger Ursula Borg, operativ projektledare på Volt. 

Det borde vara rätt lätt att fuska till sig en av de där bilarna.

– Nej, det tror jag inte. Medan man sitter där kommer man helt random att behöva lösa olika uppgifter, som att trycka in vissa tangenter i en viss ordning. Inga svåra saker men något som visar att det sitter en människa bakom tangentbordet.

Valet av bilar hänger samman med årstiden. Volt genomförde nyligen en utomhuskampanj för de tre aktuella bilarna, eftersom deras research visat att det är på våren den här typen av bilar googlas mest.

– Det här tre bilar som verkligen bygger Peugeots varumärke. Nu hoppas vi på ordentlig viral spridning.

Tävlingen startade i måndags och drog under sitt första dygn 4 600 unika besökare. Rekordet så här långt i tävlingen är cirka sex timmar.

Tävlingssajten finns här.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Volt

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.