Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Per Morberg väljer bort TV4 för Starflow

Per Morberg och David Gabor.

Per Morberg nobbar gammelmedia och väljer istället att lansera sin nya webbserie helt via techbolaget Starflows plattform. Grundaren David Gabor drivs av att ge tillbaka kontrollen till innehållskreatörerna.

David Gabor startade techbolaget Starflow 2015, genom en ambition han haft sedan 15-årsåldern: att hitta en modell som kunde möjliggöra för innehållskreatörer att kapitalisera på sitt digitala innehåll.

Nu gör Starflow en av sina första lanseringar genom Per Morbergs nya webb-serie, där han valt bort TV4 för att istället gå genom Starflows plattform.

Kocken och skådespelaren har länge varit en av TV4:s stora stjärnor med framgångsrika program som "Vad blir det för mat", "Jakt och fiske" och "Sveriges mästerkock".

— Per Morberg har idag sitt eget varumärke, och det som skapade en perfekt match mellan honom och Starflow är att vi gör det möjligt för profiler som han att bara ägna sig åt det som de tycker är kul och är bra på, säger David Gabor till Dagens Media.

— Med vår plattform kan Per Morberg bygga upp kanaler för olika segment av innehåll, i hans fall för kanske matlagning, fiske och jakt, och samtidigt behålla intäkterna och rättigheterna för sig själv, fortsätter han.

Kvällspressen har plockat redan plockat upp nyheten om hur Per Morberg väljer bort gammelmedia till förmån för Starflow, och hur han på så vis kan stoppa 90 procent av intäkterna i egen ficka.

— För kreatörer som inte nödvändigtvis är beroende av en mellanhand ger Starflow en fantastisk möjlighet att kunna få tillbaka kontrollen över sitt premiuminnehåll, säger David Gabor.

Han är noga med att betona att Starflow aldrig kommer bli ett produktionsbolag. Profilerna producerar själva innehållet, medan Starflow utgör plattformen.

— Vi har en ganska simpel och transparens affärsmodell, där vi tar en kommission på varje köp som görs på vår plattform. Som kreatör har du flera olika valmöjligheter att kapitalisera på innehållet, exempelvis genom att lägga det bakom en betalvägg eller genom att erbjuda möjlighet att prenumerera på innehållet.

Kommer fler innehållsskapare att gå den här vägen?

— Det finns ju olika typer av kreatörer och det finns alltid dem som kommer att behöva hjälp. Per Morberg kommer exempelvis alltid att använda sig av sin fotograf och filmare Martin Löf. Men själva plattformen kommer du i framtiden äga själv som kreatör. Du kommer inte längre behöva gå genom ett nätverk eller ge ifrån dig rättigheterna eller den större delen av intäkterna till någon annan.

David Gabor berättar att Starflow har en idé om att sätta upp en form av “fond” med pengar som kan finansiera kreatörers idéer.

— Det är oftast det som är tröskeln för de profiler vi träffar - de har en bra idé men inget startkapital. Där jobbar vi på ett hitta ett sätt för att kunna finansiera de idéer som säljs exklusivt på Starflows plattform.

Första säsongen av Per Morbergs nya webb-serie “Morberg lagar” släpps idag den 10 oktober. Innehållet kommer inte vara reklamfinansierat, istället betalar kunderna för de avsnitt de vill se.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-10-10 07.57Uppdaterad 2018-10-10 08.02

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: