Digitalt
Per Bolund väcker engagemang
Publicerad: 1 juli 2019, 08:23
Foto: Meltwater
ALMEDALEN 2019. Här är partierna och partiledarna som det snackades mest om under Almedalsveckans första dag.
Ämnen i artikeln:
AlmedalenUnder söndagen drog Almedalsveckan på Gotland igång och Miljöpartiet var först ut att hålla tal i Almedalen.
I vanlig ordning har Dagens Media låtit analysföretaget Meltwater analyserat vad som trendat i sociala medier.
Analysen visar att även om det var Miljöpartiets dag så var Moderaterna det parti som det snackades mest om i sociala medier, följt av Centerpartiet. Per Bolund var den partiledare som skapade mest engagemang.
Engagemanget för de olika partierna och ledarna har minskat något överlag, jämfört med föregående år. Att intresset var högre förra året kan dock ha att göra med att det var valår förra året.
Totalt publicerades det runt 600 inlägg på sociala medier om Per Bolund, medan det 2018 publicerades runt 1000 inlägg om Isabella Lövin.
Störst engagemang väckte Per Bolunds uttalande om att den sista droppen fossilt bränsle ska säljas i Sverige inom 10 år.
En faktor till att Moderaternas engagemang i sociala medier var högre är en artikel publicerad i Svenska Dagbladet av Ulf Kristersson och Axén Olin, där de tar upp den största språkreformen i modern svensk historia.