Pepsis största satsning i Sverige

2011-03-31 10:44 Kristin Djerf  

Pepsi tredubblar medieköpen i sin hittills största marknadsföringskampanj i Sverige – Pepsi Refresh. ”Vi ska bli en utmanare att räkna med”, säger marknadsdirektören Jeff Jackett.

Pepsis Refresh-projekt startade i USA förra året och fick stor uppmärksamhet i medier och kommunikationstävlingar.

Nu kommer kampanjen till Sverige, men med ännu större fokus på ungdomar.

– Det är en kampanj som bygger på sociala medier, med syfte att engagera och inspirera, och ungdomar är de som är mest engagerade i sociala medier, säger Jeff Jackett, nordisk marknadsdirektör på PepsiCo.

I Sverige har Pepsi legat lågt i några år. Försäljningen är blygsam jämfört med dominanten Coca-Cola som står för 50 procent av svenskarnas läskförbrukning.

Förra året spenderade ägaren Carlsberg 4 miljoner kronor brutto på medieinvesteringar för sina kolsyrade läsker, enligt Sifo reklammätningar. Coca-Cola köpte under samma period reklam för 96 miljoner kronor.

Med Refresh ska Pepsi bli en utmanare att räkna med igen, enligt Jeff Jackett.

– Coca-Cola är väldigt starka i Sverige. Men med Refresh har vi ett starkt verktyg för att få konsumenterna att vilja engagera sig i varumärket och låta oss hjälpa dem att genomföra sina idéer. Vi vill skapa dialog för att stärka banden till varumärket, säger han.

Refresh går ut på att utmana ungdomar att komma med idéer för att ”refresha” sin tillvaro. Första utmaningen handlar om musik, därefter kommer utmaningar inom dans, kärlek och tricks från april fram till oktober.

Deltagarna skickar in idéer till Pepsis sajt och kan där även rösta på andras bidrag. Vinnarna utses på Fryshuset, som inlett ett samarbete med Pepsi, och tilldelas 100 000 kronor och får hjälp med att genomföra sina idéer. Totalt finns 800 000 kronor i prispotten.

– Vi är väldigt glada över samarbetet med Fryshuset. De jobbar inte med vem som helst, säger Jeff Jackett.

Inför lanseringen har Pepsi inlett nya reklam- och pr-samarbeten med Honesty och Prime, som sedan länge jobbar med ägaren Carlsberg.

Trigger Momentum sköter butiskreklamen.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt