Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Digitalt presenteras av:

Pensionsmyndighetens oväntade drag – startar Flashback-konto

Publicerad: 8 Maj 2019, 13:38

Pensionsmyndigheten startar eget konto på Flashback. ”Vi ska jobba uppsökande och möta upp pensionssparare och pensionärer där de finns”, säger Johan Andersson, presskontakt på Pensionsmyndigheten till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Flashback

Dagens Media kan berätta att Pensionsmyndigheten har valt ett något förvånande och annorlunda sätt att kommunicera med allmänheten på. I april i år registrerade myndigheten ett konto på Flashback under namnet ”PensionsmyndKS” och den 8 maj startade man den egna tråden ”Pensionsmyndigheten på Flashback”. 

”Hej och välkommen till Pensionsmyndigheten på Flashback! Här är du välkommen att föra diskussioner och ställa allmänna frågor om pension. Vill du däremot ha snabbare svar så når du oss enklast på vår Facebooksida – Fråga om pension. Vi bemannar Facebook varje vardag 08.00-16.00”, står det i tråden. 

När Dagens Media ringer upp Pensionsmyndigheten bekräftar presskontakt Johan Andersson att det är myndigheten som ligger bakom kontot. 

– Vi ska jobba uppsökande har vi tänkt och möta upp pensionssparare och pensionärer där de finns och nu för tiden finns många av de på nätet i olika forum. Syftet med att vi också finns där är att vi ska kunna besvara frågor och reda ut eventuella missuppfattningar om pensionssystemet.

Beslutet att myndigheten ska jobba med mer uppsökande kommunikation fattades för ungefär ett år sedan. Att Pensionsmyndigheten inledde en helt egen tråd på Flashback var dock ett misstag som myndigheten nu ska åtgärda. 

– Vi ska inte själva starta diskussionstrådar i de olika forumen så därför är vi i färd med att ta bort den här tråden som råkade startas, säger han. 

Vad var anledningen till att det råkade bli så?

– Det var den ivriga mänskliga faktorn kan man säga. Vi har jätteduktiga medarbetare på kundservice som är som ”greyhounds” just nu och som inte har fått starta än med just det där. 

Varför ska ni inte starta egna trådar?

– Vi ska inte ta plats på det sättet. Vår egentliga hemvist på sociala medier är Facebook där vi har vårt eget flöde och svarar på frågor. Man blir lite mer svaret skyldig om man startar egna trådar. 

Finns det en tydligare målgrupp som ni vill nå via Flashback än folk på nätet?

– Vi har inte gjort en så stor analys av det. Flashback är som samhället i stort, det finns både högt och lågt där. Det finns väldigt många som använder Flashback som en kunskapskanal och är det seriöst och frågeställningarna är relevanta så har vi planer på att vara behjälpliga. 

Exakt hur mycket resurser Pensionsmyndigheten kommer lägga på att kommentera på Flashback är inte riktigt klart, det hela beror på hur flöden ser ut, förklarar Johan Andersson. Men som exempel säger han att det ungefär kommer in ett par frågor i timmen på Facebook till Pensionsmyndigheten och han uppskattar att det inte lär vara mer frekventa frågor på Flashback. 

Pensionsmyndigheten har just nu ett tiotal personer som ”från och till” arbetar med att kommunicera med allmänheten. 

– Det är resurssatt efter hur flödet ser ut. Vi har flera som kan hoppa in och de som jobbar mycket med sociala medier kan också hoppa in och hjälpa till i telefonin om det blir toppar på olika ställen. 

Kommer ni utvärdera det här efter hand, eller hur ser det ut?

– Jag ser framför mig att vi gör en löpande utvärdering. Om vi tror att det inte finns ett behov då får vi omvärdera helt enkelt. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Flashback

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev