Digitalt
Penny skrotas helt och hållet
Publicerad: 30 augusti 2021, 06:35
Varumärket Penny har marknadsförts för över 100 miljoner kronor – nu läggs det ned. Foto: Penny
Varumärket Penny läggs ned och går stället upp i Tele2.
Ämnen i artikeln:
Tele2I början av förra året lanserade Tele2 streamingtjänsten Penny som samlar både mobil, bredband och underhållning i en och samma app.
LÄS MER: Så ska Tele2:s nya tjänst Penny nå ut i streamingbruset
Runt ett år senare, i februari i år, meddelade Tele2 att varumärket Penny skulle tonas ned. Men Jonas Lundquist, marknadschef på Tele2, försäkrade då att Penny skulle finnas kvar.
– Nu har Penny funnits en tid och hunnit bygga en stabil kundbas, vilket innebär att vi inte har samma behov att pusha på längre. Penny kommer att finnas kvar och är ett viktigt verktyg för oss när vi testar och lär oss om framtidens erbjudanden, men varumärket kommer att bli mer nedtonat mot marknaden, sade han till Dagens Media vid tillfället.
Nu står det dock klart att tjänsten Penny flyttas in i Tele2, skriver M3. Penny-kunder kommer från och med den 28 september att flyttas över till Tele2.
Under 2020 fram till mars 2021 spenderade Penny 114 miljoner kronor brutto på marknadsföring, enligt siffror från Kantar Sifo som Resumé har tagit del av.