Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Peab möter kritiken – med tystnad

Publicerad: 23 Mars 2012, 09:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:28

Peabs Facebook-sida fylls med ilskna inlägg och påhopp mot företagets arbetare, efter beskedet att Stockholmsarenan försenas. Peab har inga planer att rensa bland inläggen.


På torsdagen meddelade Peab att bygget av den  nya Stockholmsarenan drar ut på tiden, och att premiären försenas till sommaren 2013.

Beskedet har lett till en anstormning av arga kommentarer på Peabs Facebook-sida, från Hammarby- och Djurgården-supportrar som är upprörda över att lagens nya hemmaarena försenas.

Många av inläggen innehåller grovt språk och påhopp på Peabs medarbetare och leverantörer.

Trots det har Peab inga planer på att rensa bland inläggen.

Strategin är att Facebook-sidan ska vara ett öppet forum där alla får säga sitt, enligt Niclas Brantingson på Peabs pressavdelning, som är en av dem som hanterar Facebook-sidan.

– Jag har gjort en reflektion över att språket inte är det lämpligaste, men vi har ingen policy om vad man får och inte får skriva, säger han.

Peab har valt att inte svara på de arga inläggen.

– Vi försöker bemöta saklig kritik och frågor, men rent skäll och påhopp svarar vi inte på, säger Niclas Brantingson.

Hur påverkar det Peabs varumärke att Facebook-sidan är full av grova påhopp?

– Det har jag ingen uppfattning om. Inläggen får stå för dem som gör dem.

När Dagens Media tidigare i år talade med pr-experter om krishantering i sociala medier, var deras råd bland annat att ha tydliga riktlinjer för dem som inlägg på Facebook-sidan, och att innefatta de sociala medierna i krisplanen.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.