Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Patrik Sjöberg i Nissans FB-kampanj

Publicerad: 30 Januari 2012, 12:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:34

Den 8 mars går startskottet för Nissan Rumble, en nordisk biltävling med kändisförare som kör bilar drivna med Facebook-likes.


Ämnen i artikeln:

Nissan

Tävlingen startar i den 8 december i Köpenhamn och går, via etapper i Finland och Norge, i mål i Stockholm en vecka senare. Fyra tävlingsekipage tävlar, ett från varje nordiskt land, och bakom ratten i den svenska bilen sitter höjdhopslegenden Patrik Sjöberg.

Men för att bilarna ska kunna drivas framåt måste ekipagens fans gilla deras statusuppdateringar på Facebook. Varje ”like” motsvarar en sträcka bilen kan köra, och tar det slut på likes så får bilen stå stilla.

– Det innebär att ekipagen måste göra löpande uppdateringar som uppskattas av fansen, vilket vi inte tror blir något problem för Sverige. Det lär hända saker kring Patrik Sjöberg, som det alltid gör, säger Jenny Spets Wojarski, kommunikationschef för Nissan Nordic Sverige.

Även om starten är mer än en månad bort drar Nissan redan idag igång en mediekampanj för att uppmärksamma tävlingen. Innan starten går ska varje förare välja ut en andreförare från Facebook-fansen, den inledande delen av kampanjen går ut på att uppmana användarna att söka det uppdraget.

– En stor del av annonseringen sker via nätet, och då främst på Facebook. Med tanke på att den här kampanjen till stor del är baserad online kände vi att det fanns en logik i det. 

När sedan tävlingen är igång kommer lagen att få dagliga utmaningar att lösa. Allt spelas in och visas exklusivt på Facebook i from av 20 minuter långa, dagliga avsnitt, under tävlingens gång. 

Byråer som varit inblandade är reklambyrån TBWA/North, mediebyrån OMD, eventbyrån Louder. Metronome står för produktionen.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Nissan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.