Patrik Danielsson: "Det är superspännande tider"

2018-03-01 06:30  
Patrik Danielsson tar över det kreativa rodret på BBH Stockholm. I förgrunden BBH:s globala kreativa chef Pelle Sjönell. Foto: Janne Naess.

Patrik Danielsson blir ny kreativ chef på BBH Stockholm – nu hoppas han leda BBH och hela branschen in i framtiden: "Det är en guldgruva", säger han till Dagens Media.

Det har gått sex år sedan byrånätverket BBH köptes upp av Publicis. Samma år valde också Publicis att lägga beslag på den svenska mobilbyrån Monterosa.

Fyrå år senare beslutade reklamlegendaren, tillika BBH-grundaren, Sir John Hegarty och Pelle Sjönell (i dag global kreativ chef inom BBH Group) att på riktigt satsa på Sverige. Monterosa blev BBH Stockholm, och den svenska delen, som då blev BBH:s sjunde land, beskrevs bli den digitala specialisten i det globala nätverket.

I dag, nästan exakt två år efter namnbytet, står det nu klart att Patrik Danielsson blir BBH Stockholms nya kreativa chef.  

– För mig är det helt naturligt att komma till ett bolag som BBH. De har kreativeten i centrum, och sen att få jobba med Pelle och alla andra kollegor runt om i världen på BBH kommer bli fantastiskt, säger Patrik Danielsson till Dagens Media.

Han ersätter BBH Stockholms tidigare kreativa chef Christian Lindman, som nu går vidare till egna projekt, men som blir kvar inom byrån som konsult.

När Dagens Media träffar Patrik Danielsson på BBH:s lokaler i centrala Stockholm har han inte bara hunnit smygstarta sitt arbete på byrån, han har också tagit fram en strategi för vad han vill göra.

– För det första handlar det om att människor utanför det här huset ska förstå kapaciteten som finns härinne. Den här blandningen av ingenjörer och kreatörer som finns här, det är en guldgruva, säger Patrik Danielsson, och fortsätter:

– Det är jätteviktigt att förstå affärsproblemet, ligga nära kunden och förstå sig på slutkonsumentens behov. I fortsättningen vill jag att BBH:s varumärke ska växa ännu mer. Jobba med både nya och existerande kunder, och etablera långsiktiga relationer och givetvis är det viktigt att vi gör jobb vi står för.

Ska ta BBH in i framtiden

Patrik Danielsson är en kreativ strateg med erfarenhet från byrå-, digital produktutveckling- och startup-världen.

Han kommer senast från Join The Carnival. En konsultbyrå som han grundade 2010 tillsammans med Peder Rotkirch med målsättningen att etablera ett nytt typ av erbjudande som de ansåg saknades. Redan efter bara några månader lyckades duon locka till sig kunder till bolagets portfolio så som Reebok International, Arla, Verisure, Pressbyrån och Santa Maria.

– Jag vill nyttja digital innovation på ett sätt som bemöter verkliga konsumentbehov och genom det bygga tillväxt, insikter och lojalitet över tid.

Förutom arbetet med den egna byrån har Patrik Danielsson även jobbat med den egna startupen Eyeoda och flera byråer, bland annat DDB Köpenhamn. Genom åren har han kommit att specialisera sig på att verka i området som kombinerar management consulting, digital innovation, varumärkesbyggande och värdeskapande konsumentupplevelser.

– För mig handlar det om att vägleda bolag i att översätta affärsutmaningar till varumärkesupplevelser som ger effekt i det uppkopplade samhället, säger Patrik Danielsson. 

Och det är just det uppkopplade samhället, eller digitalisering, som blir hans huvudsakliga fokus när han nu tar över det kreativa rodret på BBH Stockholm. En byrå han nu hoppas ta in i framtiden, och på samma gång, hela branschen.

Han minns tillbaka på en tid då digitaliseringen var i sin linda.

– Man kan säga mångt och mycket om den tiden. Den var galen på många sätt, och man investerade mycket och företag dog. Men det skapade en viss typ av mindset, en viss typ av hybrid av människor som såg varumärkesbyggande på ett nytt sätt. Jag har fortfarande stor respekt för de tidiga digitala entreprenörerna, de satte en standard som sen utvecklades.

Ska arbeta med Pelle Sjönell

Vad är det för typ av jobb du vill göra på BBH?

– Vi har flera spännande kunder som jag ser fram mot att jobba vidare med, som till exempel Volvo, Arla och Rebtel. Det är superspännande tider för det svara fåret, och det finns väldigt många spännande grejer som jag inte kan gå in på just nu, säger Patrik Danielsson.

När han nu ska leda det kreativa arbetet på BBH Stockholm gör han det vid sidan av den nätverkets globala kreativa chef Pelle Sjönell, svensken som anslöt till BBH 2007 och som senare också var executive creative director och grundare av BBH i Los Angeles. I dag är han global kreativ chef för BBH:s sju kontor världen över.

– Jag är Patriks support och vi kommer göra massa saker tillsammans. För mig handlar det om att koppla ihop internationella kunder med Sverige, och tvärtom, säger Pelle Sjönell till Dagens Media, och fortsätter:

– Stockholm är vår biljett in i framtiden och att då få en riktig svart bältare som svart får är exakt det som vi behöver och det är väldigt kul och spännande.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt