Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 26 juni 2015, 12:33
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:56
SD syns mest i medierna i förhållande till partiets storlek.
Det är analysföretaget Meltwater som undersökt hur stor exponering de politiska riksdagspartierna har fått under 2015 i digitala medier.
Inte helt förvånande är det de största partierna som syns mest. Socialdemokraterna som fick 31 procent av rösterna i höstens riksdagsval har fått 21 procent av den totala medieexponeringen. Det motsvarar 23 854 artiklar.
I förhållande till partiernas storlek är det dock Sverigedemokraterna som synts mest under året. Partiet som fick nästan 13 procent av rösterna i valet får drygt 17 procent av exponeringen. Samma förhållande gäller för Miljöpartiet, som får 13,6 procent av medieexponeringen, samt Vänsterpartiet och Kristdemokraterna.
”Kristdemokraterna har fått många artiklar i traditionella medier då de under årets gång bytt partiledare till Ebba Busch Thor. Exponeringen ökade radikalt i samband med partibytet. Även inhopparen Jakob Forssmed får mycket publicitet eftersom han tagit över många åtaganden när Ebba Busch Thor varit på mammaledighet”, lyder Meltwaters analys.