Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Papperstidningen lever vidare på nätet

Publicerad: 22 Januari 2009, 09:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Magasin på nätet behöver inte vara en traditionell tidningssajt. När Vin & Sprit digitaliserade sitt Prova Magasin blev det en lösning mycket lik en pappersprodukt.


Formex magasin Vin & Sprit, numera Pernod Ricard, gjorde om sin papperstidning Prova Magasin till en helt digital produkt 2006.

- Den tryckta tidningen var väldigt dyr att producera och vi kände att vi ville kommunicera på ett enklare och flexiblare sätt, säger Eva Kuylenstierna Areskoug, mediachef på Pernod Ricard i Norden.

Målgruppen är mat och vinintresserade med ett stort informationsbehov och som vill vara mer pålästa än snittet. Enligt sprittillverkaren handlar också 80 procent av läsarna varje gång någon av de produkter som tas upp i magasinet. Tidningen har 16.000 medlemmar som får ett nytt nummer fyra gånger om året samt vintips varje vecka. Cirka 50 procent öppnar meddelandena.

Prova magasin. Formex-mässan har också valt att skrota sin papperstidning för att helt satsa på en digital kommunikationskanal.

- Vi har en traditionell webbplats också men den känns mer aktuell för att presentera hårda fakta och information. Genom Formex Magasin finns mer utrymme för inspiration. Vi kände att en papperstidning inte heller var rätt kanal för att visa hur en mässa är. På nätet kan vi använda ljud och rörlig bild på ett intressantare sätt, säger Maria Strandberg Thorén, projektledare för Formex.

Mässan görs två gånger per år, till varje mässa görs ett nytt magasin som även uppdateras en gång efter varje avslutad mässa. Magasinet går sedan ut till 20.000 personer. Det första numret kom i augusti 2008, den andra mässan avslutades i helgen och det andra numret ligger just nu ute.

- Efter första numret var det 25 procent av mässbesökarna som kände till den digitala tidningen.

Enligt Maria Strandberg Thorén innebär den digitala produkten ingen någon lägre produktionskostnad än den tidigare papperstidningen.

- Men vi sparar pengar på att vi inte skickar ut någon tidning per post längre. Vi har som långsiktigt miljömål att inte skicka ut några pappersprodukter alls.

Både Formex Magasin och Prova Magasin görs i samarbete med byrån Ottobonigroup. Det är också byrån tillsammans med redaktionsråd på respektive tidning som bestämmer och producerar innehållet.

I december förra året valde Volvo lastvagnar också att göra en digital variant av sin kundtidning Volvo på väg. Lastbilstillverkaren ser dock nätversionen av tidningen som ett komplement och inte substitut till papperstidningen som går ut till 2,5 miljoner läsare i 28 länder. Webbtidningen, som är producerad av Tidningskompaniet, har också formen av en mer traditionell webbplats.

Pernod Ricards uppköp av Vin & Sprit innebär att Prova Magasin kommer att förändras framöver, och enligt Eva Kuylenstierna Areskoug bli större och bredare framöver.

- Vi blir aldrig nöjda så vi jobbar självklart hela tiden på att göra allt bättre. Vi känner att vi får en bättre kontakt med våra kunder genom den digitala kanalen än annars och det vill vi självklart fortsätta att utnyttja.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.