Digitalt presenteras av:

Paolo Roberto kan bryta mot alkohollagen – marknadsför sin prosecco som "billig"

Paolo Roberto plockar bort Instagraminlägget om den egna proseccon efter kritik från Konsumentverket.

Konsumentverket kritiserar nu Paolo Roberto för brott mot alkohollagens krav på måttfullhet, genom att marknadsföra sin prosecco som "billig".

Det var i ett inlägg på Instagram som den gamla proffsboxaren och matfantasten lyfte fram sitt eget vin Paolos Valdobbiadene Prosecco Superiore Extra Dry  med bland annat: “Att prosecco är billigare gör att man kan dricka det på ett annat sätt än en champagne som är dyrt".

"... för att dricka champagne så behöver man ett tillfälle medan för att dricka en prosecco så behöver man en vän:)"

"Så beställ min och Marias prosecco tredagars senare så kan du dricka det med en vän!"

På bilden visas hur vinet hälls upp i ett glas mot en bakgrund som återger en barmiljö.

Enligt Konsumentverket uppmuntrar formuleringen till bruk av alkohol: ”Att man behöver ett särskilt tillfälle för att dricka champagne, men bara sällskap av en vän för att dricka prosecco, förmedlar intrycket att proseccon är en dryck som konsumenten bör inta vid fler tillfällen än andra alkoholdrycker”.

Konsumentverket eftersträvar att Paolo Roberto går med på en ”frivillig rättelse”, vilket han har gjort genom att ta bort bilden från Instagram.

”Jag har tagit bort bilden och rättar mig efter beslutet! Men fakta är att den är billig och är DOCG-märkt dvs har den högsta kvalitén...”, skriver han i ett sms till Nöjesbladet.

Nyligen har även Carolina Gynning fått kritik för sin alkoholreklam på Instagram.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2015-12-15 15.10Uppdaterad 2015-12-16 08.06

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: