Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Pandemi bakom rea på Facebook

Publicerad: 3 April 2020, 06:54

Det har blivit billigare att annonsera på Facebook sedan coronapandemin slog till, enligt Spoons och Trickles analys.

Foto: Janne Næss

Coronakrisen har orsakat rea på Facebook. Samtidigt är antalet videovisningar och länkklick fortsatt högt, visar en analys från Trickle och Spoon.


Ämnen i artikeln:

coronavirusetSpoonFacebook

Den Bonnier-ägda byrån Trickle, har tillsammans med systerbyrån Spoon analyserat Facebook-data från sina 20 största B2B-kunder.

Deras resultat visar att det blivit billigare att annonsera på Facebook sedan coronapandemin slog till. Det klassiska jämförelsemåttet CPM (kostnad per 1 000 exponeringar) har halverats och CPC – det vill säga kostnaden för ett klick på en annons – har fallit med 75 procent. Det skriver byråerna i ett pressmeddelande.

Analysen visar att trenden ser likadan ut i alla 63 länder som de tittat på, även om den inte är lika extrem överallt. CPM har sjunkit med 12 procent medan CPC har fallit med över 40 procent på de flesta marknader.

– Vi jämför så klart äpplen och päron i den här analysen. Det handlar om olika kampanjer med olika innehåll, budgetar och målgrupper över tid. Resultaten ska därför tolkas med försiktighet, men eftersom trenden på olika marknader ser likadan ut vågar vi dra några övergripande slutsatser, säger Jonas de Lange, content distributor på distributionsspecialistbyrån Trickle.

 Analysen baseras på 734 miljoner exponeringar, 15 miljoner klick och 166 miljoner videovisningar på Facebook. Slutsatsen de drar är att publiken, trots den rådande situationen, fortfarande engageras av bra innehåll från företag.

– Kraften i bra kommunikation har inte minskat under krisen. Vi hävdar att det tvärtom är fortsatt viktigt att kommunicera med sin målgrupp. Den här analysen stödjer att publiken fortsätter att lyssna, säger Björn Owen Glad, global brand manager på contentbyrån Spoon, i pressmeddelandet.

Trickles och Spoons slutsats är att det ligger två huvudsakliga faktorer bakom prisraset: Minskad efterfrågan när många företag skär ned på kommunikationen och ökad efterfrågan när användarna spenderar mer tid på plattformen – eftersom de sitter instängda hemma.

– Vår syn är att varumärkesbyggande kommunikation alltid är relevant. Kristider är inget undantag, men det finns några ständigt relevanta ledord som kanske blir ännu viktigare under rådande omständigheter: Ödmjukhet, transparens och äkthet, säger Björn Owen Glad.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

coronavirusetSpoonFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.