Påhittade kunder i Betalos reklam

2014-07-31 13:27 Niclas Rislund  

På sin sajt berättar Betalo om sina nöjda kunder – men personerna på bilderna har aldrig haft något med bolaget att göra.

Det Bonnierägda bolaget Betalo erbjuder en tjänst där räkningar kan betalas med kort.

I sin marknadsföring använder Betalo bland annat intygsannonser, där "kunder" berättar om sina upplevelser av tjänsten:

"...en positiv upplevelse", säger Ingrid Svensson, ekonomiansvarig.

"Mycket enkelt!", säger Malin Lindholm, entreprenör.

Ray Lindgren, konsult, säger att det är "en väldigt bra och smidig lösning".

Men ingen av dem finns på riktigt.

Eli Keren, styrelseordförande i Betalo:

– Många tycker att vår tjänst är bra, men vi har inte fått någon att ställa upp på bild. Så vi var tvungna att köpa bilder, vi har köpt bilder på människor som vi tycker kan representera  vår verksamhet, säger han och fortsätter: 

– Men deras statements är riktiga, vi har frågat efter kundrecenstioner.

Så de ställde upp med uttalande och namn, men inte bild?

– Ja, nej, namnet är inte korrekt heller. Men uttalandet är riktigt.

Tror du inte att det finns en risk att det ser oseriöst ut att hitta på kunder?

– Nej jag förstår inte alls. Det spelar väl ingen roll om det är en hund eller katt på bild? Vi är ett väldigt seriöst företag.

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt