Digitalt presenteras av:

P&G först ut med Sony Ericssons nya annonsformat

Sony Ericsson har vidareutvecklat sin TrackID-tjänst så att den nu är kompatibel med annonsigenkänning. Först ut med det nya annonsformatet är Proctor & Gamble.

TrackID är en tjänst från Sony Ericssson som känner igen den musik som spelas och kan ge extra information om denna. Nu har Sony Ericsson tillsammans med Expressens Mobilab vidareutvecklat appen och gjort den till ett nytt annonsformat.

Det nya formatet innebär att användaren spelar in reklamljud med appen. Via appen skickas sedan erbjudanden som relaterar till reklamen.

– På ett sätt så handlar det om ett traditionellt format eftersom att det rör sig om ett slags kuponger. Men nu blir detta en tvåvägskommunikation där man själv väljer att man vill ta del av ett erbjudande, säger Markus Bladh, affärsutvecklare, media på Sony Ericsson, till dagensmedia.se.

Hur ska användarna förstå vilka reklamljud de ska spela in?

– Det kommer att krävas en viss utbildning, men förhoppingsvis blir det symboler inne i reklamen som visar att den innehåller erbjudanden.

Kommer man även att kunna använda detta i radioreklam?

– Rent tekniskt så kan man spela in alla ljud, men det det kan bli svårt med radio, det beror på hur välkänt det blir.

Först ut att använda tjänsten är Procter & Gamble, genom en kampanj för Gillette Venus med Jennifer Lopez.

Appen kommer att vara tillgänglig via Android Market.

Publicerad 2011-11-14 07.04Uppdaterad 2015-12-06 14.51

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: