Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

P&G förlorar toppchef till Snap

Publicerad: 1 Augusti 2019, 13:23

Craig Stimmel lämnar P&G för Snap.

Snap lockar till sig toppchefen Craig Stimmel från världens näst största annonsör Procter&Gamble.


Ämnen i artikeln:

Procter GambleSnapchat

Techjätten Snap rider just nu på en våg av framgång. Sociala medier-bolaget har just lyckats locka över en av P&G:s viktigaste chefer, skriver The Drum.

Craig Stimmel har varit head of digital media and global partnerships på P&G, som är världens näst största annonsör efter Samsung.

På P&G har han haft hand om den digitala affären i Nord-amerika samt haft en central roll i samarbetet med Facebook, Google och Snap.

Han har även varit viktig i P&G:s arbete för att samla bolagets förstahandsdata och medieköp inhouse. En affär som uppskattas ha besparat storannonsören en miljard dollar i byråavgifter och produktionskostnader. Förra året spenderade P&G 10,5 miljarder dollar på marknadsföring.

På Snap blir Craig Stimmel head of brand partnerships. 

För snart två år sedan gjorde Snapchat om gränssnittet på ett sätt som väckte stort missnöje bland användarna. Sociala medier-stjärnan Kylie Jenner dödförklarade Snapchat i februari 2018, på grund av uppdateringen, vilket fick börsvärdet att störtdyka.

En månad senare uppmanade ett annat av plattformens dragplåster – världsstjärnan Rihanna – till bojkott av Snapchat, efter en kränkande annons.

Sedan dess har Snap jobbat hårt för att vända motvinden – på ett framgångsrikt sätt.

Plattformen rapporterade nyligen att man förra året ökat sin omsättning med nära 48 procent.  

Både användare och annonsörer har återvänt, och ”Stories” vinner dessutom mark som format bland annonsörer.

LÄS MER: Annonsörer flyttar från Facebook till Instagram Stories 

 

 

Janne Naess

Reporter (Föräldraledig)

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Procter GambleSnapchat

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.