Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

"Övertaget är anmärkningsvärt"

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin skriver i dag på sin blogg om Aftonbladets ökning i mobilen. Dagensmedia.se har talat med honom om mätmetoder och om mobilens och läsplattans framtid.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Publicerad: 20 Augusti 2012, 11:44
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:14

Ämnen i artikeln:

Jan HelinAftonbladet

Jan Helin skriver på sin blogg på Aftonbladet i dag att tidningen förra veckan fick över 2 miljoner unika besökare i mobilen. Till dagensmedia.se säger Jan Helin att han tror att detta är en trend som kommer hålla i sig.

– Vi har sett denna ökning under en längre tid, vi börjar närma oss en punkt där mobilen blir en primär nyhetskälla på riktigt. Enligt våra prognoser kommer det att hända någon gång nästa år, säger han.

Samtidigt tror Jan Helin att den mobila ökningen kommer att leda till minskningar på pc-plattformarna, även om detta ännu inte syns i statistiken.

– Det syns ännu inga minskningar från pc-plattformarna, så än så länge ser det ut som ett tillägg, läsningen i mobilen sprider sig inte på så sätt att pc-plattformarna går ner motsvarande grad, säger han.

Jan Helin efterlyser också en bättre mätning av läsningen i mobilen, även om han förstår alla komplikationer som en bredare mätning innebär.

– Vi har efterlyst en bredare mätning i över ett år. Vi vill att Sifo ska kunna leverera en totalräckvidd. De har skjutit upp detta, men har nu lovat att inkludera mobil i mätningarna i oktober, säger han och fortsätter:

– Det är ett viktigt mått, att kunna inkludera mobilen, även om jag förstår att det är svårt att mäta. De som läser nyheterna i mobilen läser ju ofta också nyheterna på papper.

Samtidigt som Jan Helin efterlyser en bredare mätning, så säger han att just Aftonbladets starka ställning inte främst beror på sajtens utformning.

– Övertaget i mobilen är anmärkningsvärt, men jag tror inte att det beror på att vi har en överlägsen mobilsajt. Vår strategi har varit att satsa på online och vi har en stark digital referens i varumärket. Om det händer något så kollar läsarna våra digitala kanaler, de andra har inte det i varumärket ännu, säger han.

Utöver siffrorna för läsningen i mobilen har antalet Plusprenumeranter ökat till 157 000. I juni förra året låg antalet Plusprenumeranter på 98 000 och redan då sa Aftonbladet att de räknade med att nå upp till 200 000 till slutet av 2012.

Trots de ökade siffrorna önskar Jan Helin att konkurrensen med de övriga tidningarna ska komma att öka.

– Vårt övertag i Plus beror delvis på att de andra inte tar betalt. Det är inte gjort på en natt, men jag ser fram emot den konkurrens det kommer innebära när de andra tre stora Stockholmstitlarna kommer med betallösningar. Aftonbladet Plus är en underutvecklad produkt och vi skulle få mer eld i baken om de andra tidningarna går ut och tar betalt.

Även Aftonbladets läsplatta har fått en betydlig läsarskara, i dag har läsplattetidningen 20 000 till 30 000 läsare och Jan Helin tror att den ökade läsningen har att göra med en tillvänjningsperiod.

– Vår första läsplattelösning floppade, den här ökar som bara den. Vi ser hur många som läser på läsplattan och det pendlar mellan 20-30 000 per dag, säger han och fortsätter:

– Det är ett nytt beteende och vi vet inte vad det betyder än. Jag tror dock stenhårt på läsplattan, även om varken vi eller någon annan knäckt paketeringen. Jag tror inte att papperstidningen i läsplattan är lösningen, men det får folk att vänja sig vid just läsplattan.

Ämnen i artikeln:

Jan HelinAftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.