Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Över en miljon kronor till Blank Spot Project

För tre veckor sedan presenterades projektet Blank Spot Project. En läsarfinansierad reportagesajt om utrikesjournalistik. Nu har projektet fått ihop den summa det hoppades på.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Publicerad: 04 Mars 2015, 08:09
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:10

Ämnen i artikeln:

Blank spot project

För att finansiera Blank Spot Project startades en insamling på internet. I dag blev det klart att sajten, med en dag till godo, når fram till det mål som har satts upp. 1 008 250 kronor har än så länge donerats. Martin Schibbye är en av initiativtagarna till projektet.

– Det är helt fantastiskt att vakna till ett Sverige som tror på utrikesjournalistiken. Det är enormt att tusentals människor har velat satsa på en journalistik där journalister och fotografer får använda fötterna och inte bara Google, säger Martin Schibbye till Dagens Media.

Donatorerna har ett antal summor att välja på och pengarna ska gå till bland annat vaccination av utrikesjournalister, skottsäkra västar och pengar till medicin. Alla som har skänkt över 500 kronor har också blivit medlemmar på sajten.

– Om man åker till ett visst land kommer det finnas människor i Sverige som pratar det språket, har kontakter och tips på vinklar. Den kompetensen ska bjudas med, säger Martin Schibbye och fortsätter:

– Ju fler medlemmar vi får, desto starkare står projektet.

Hur ska projektet finansieras? Har några företag donerat pengar?

– En av våra riktlinjer har varit att det ska vara reklamfritt. Vi ska erbjuda journalistik till läsare och inte sälja läsare till annonsörer, säger Martin Schibbye och fortsätter:

– Långsiktigt tror jag att medlemskapet kommer att vara finansieringsmodellen. Jag tror på utrikesjournalistiken som fri och fritt delbar, inte något som ska låsas in bakom betalväggar och bara vara tillgänliga för människor med ekonomiska resurser.

Ambitionen presenterades för tre veckor sedan, och nu är det alltså verklighet.

Var det här något ni hade förväntat er?

– När jag har rest i landet och berättat om mina erfarenheter från Etiopien har jag känt att det finns ett jätteintresse. Samtidigt har man sett hur pappret brinner och mediehusen gått igenom det värsta stålbadet i modern tid. Det gäller att hitta en ny modell för utrikesjournalistiken, säger Martin Schibbye och fortsätter:

– Jag har alltid trott att intresset fanns, men jag visste inte att så många ville engagera sig rent praktiskt. Det här visar att journalistiken inte är i kris.

Hur känns det?

– Jag är otroligt jävla glad och jag hoppas att det här skickar en signal till branschen att det är dags att satsa på utrikesjournalistik. Nu är nästa steg att bilda en redaktion, snöra på oss kängorna och sjösätta ett större reportage och ett större gräv, säger Martin Schibbye.

Reportaget och grävet kommer att visas på sajten i september.

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

Blank spot project

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.