Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Otto Sjöberg sjösätter sportsajt

Publicerad: 27 mars 2014, 07:56
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:43

Sportway.se ska vara en sajt och ett socialt forum för sportintresserade ungdomar.


Dagens Media kan i dag avslöja en ny digital satsning på ungdomsidrott.

sajten Sportway.se, som lanseras till helgen, kommer en grupp välkända medieprofiler och entreprenörer att bevaka ungdomsidrott med webb-tv och stillbilder.

– Vi har kört det här som ett testprojekt ett tag, med evenemang på olika nivåer. Nu bygger vi om tjänsten för att kunna jobba bredare och mer intensitvt, säger Otto Sjöberg till Dagens Media.

Förutom Otto Sjöberg, som tidigare varit chefredaktör för Expressen, är flera välkända ansikten inblandade i projektet, däribland fotbollsdomaren Jonas Eriksson, Staffan Dahl – tidigare vd för Miinto – och Jonas Persson, tidigare vd på IEC in Sports.

– För mig är det något av ett drömprojekt, och jag tror att de andra inblandade känner likadant. Vi har fått ihop ett fantastiskt gäng till den här idén som alla brinner för. Gruppen är en kombination av superentreprenörer och affärssnillen och så en gammal murvel som jag då. Alla dessa samlade erfarenheter är det som i sig gör projektet spännande, säger Otto Sjöberg.

Sportway.se har testats under en tid, och har bland annat bevakat och rapporterat från ungdoms-finnkampen. Nu breddas satsningen, och enligt Otto Sjöberg har idén växt fram succesivt under åren.

– Det finns en ganska rolig poäng i att många av oss lärde känna varandra på Aftonbladet under 90-talet. Redan då kom Jonas Persson med idén att köpa sporträttigheter på nätet och kringgå tv-kanalernas avtal, säger han.

Förutom att bevaka ungdomsidrott ska sajten fungera som ett socialt forum där ungdomar kan interagera med varandra. Användarna kommer även att kunna vara med och påverka sajtens innehåll.

– Tanken är att skapa en kanal för den unga mediegruppen, både för, tillsammans med och av ungdomarna. Det här är en generation som är medietränade och medievana sedan barnsben. Istället för att bara passivt konsumera så vill de även vara aktiva i medierna, och den dimensionen är inte traditionella medier bra på att leverera. Konceptet passar även bra för den mobila revolutionen, säger Otto Sjöberg.

Vilka event planerar ni att bevaka?

– Vi håller på och tittar på olika möjligheter när det kommer till evenemang nu. Det finns ju många, så vi måste välja och vraka för att bygga upp en grund. Som test gjorde vi ungdoms-finnkampen, och där fick vi prov på att det här fungerar, säger han och fortsätter:

– Vi är också ute och plåtar stillbilder på fotbollsmatcher och olika ungdomsturneringar, ridning och så vidare.

Vad tänker ni kring finansiering?

– Exakt hur affärsmodellen kommer se ut är ännu inte helt klart. Innehållet kommer att vara gratis, åtminstone till en början. Så vi kommer att jobba med såväl annonser som partnerskap. Man måste kunna använda både traditionella format och nya grepp när det kommer till finansiering.

Dessa ingår i styrelsen för Sportway:

Staffan Dahl (vd) – har en bakgrund på bland annat JCDecaux och som sälj- och marknadsdirektör på IGT. Senast var han vd för Miinto AB.

Jonas Persson (ordförande) – styrelsemedlem i MediatecBroadcast, senior advisor på investmestbanken Stella Advisors, författare till boken "Sport Marketing" och tidigare vd på IEC in Sports.

Otto Sjöberg – före detta chefredaktör på Expressen, reporter på SvD, chefredaktör på Värnpliktsnytt och vd på TV4 Interaktiv samt redaktionschef på Aftonbladet och chef för Aftonbladet.se på 90-talet

Krister Sundling – grundare till Sundling Wärn Partners, tidigare MD på Morgan Stanley Stockholm samt Executive Director på Goldman Sachs i London

Peter Åström – vd för Executive Board Consulting AB. Tidigare vd för Scanditoy AB, Alga AB, Entraction Holding AB samt ansvarig för Aftonbladet Nya Medier

Jonas Eriksson – internationell fotbollsdomare för FIFA. Tidigare delägare i IEC in Sport och redaktör på Aftonbladet.

Pär Ullrich

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.