Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Otrogna besökare hos 70 procent av svenska sajter

Publicerad: 28 maj 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Sveriges 100 största sajter har ökat sina unika besökare med 25 procent på ett år. Men engagemanget och de återkommande besökarna minskar.


En sammanställning från Sveriges Annonsörer och kommittén för internetannonsering, Kia, visar att bloggsajten Devote.se är den som i procent ökat mest i trafik det senaste året, upp 180 procent. Listan över sajter som tappat mest på årsbasis toppas av Playahead och Lunarstorm.

Men trafikmätningarna där unika webbläsare likställs med räckvidd får ofta kritik för att vara ett trubbigt mått. Hans Nordlöv, internetrådgivare och en av de som jobbar med Kia Index hos Sveriges annonsörer hoppas att andra mått ska användas mer.

- Frekvensen, hur ofta besökarna återkommer till samma sajt, är ett jätteviktigt mått som många inte pratar om.

En av anledningarna kan vara att dagstidningar, som fanns bland de som var tidigt ute på Kia Index, hade en hög frekvens från pappersvärlden där tidningen kom ut nästan varje dag. På nätet blev frekvensen plötsligt lägre och därför pratas det inte så mycket om måttet, tror Hand Nordlöv.

En hög frekvens hos en sajt ger ett större annonslager att sälja och ger annonsörerna större möjlighet att snabbt nå ut med sina budskap.

- Räckvidd och frekvens tillsammans är det som bygger en bra annonskampanj, säger Hans Nordlöv.

En titt på hur frekvensen för topp 100 på Kia Index ser ut visar att 70 procent av sajterna har en frekvens som är under tre.

- Det här visar att man inte lyckas binda målgruppen till sig tillräckligt bra. De sajter som kan visa upp en frekvens på fem, sex har en stor fördel, säger Hans Nordlöv.

Diagrammet visar fördelningen över Kia Index 100 största sajter i relation till frekvensen. Snittmått för en vecka under april månad. Marcus Gners, marknadschef på Bilddagboken, med en frekvens på 5,8 en snittvecka i april i år, håller med om frekvensens betydelse.

- Det är ett populäritetsmått som visar på hur het du är just nu och hur relevant produkt du lyckas göra, säger Marcus Gners.

Han anser också att en hög frekvens visar på möjligheten att kreativt kunna göra snabba aktiviteter med rejäl impact.

- Kommunikation kräver upprepningar för att man ska kunna ta till sig ett budskap.

Störst frekvensökning det senaste året bland de 100 största sajtern på Kia Index har Na.se haft, med en uppgång på 32 procent till 4,4. Sajter med hög frekvens är bland anant Leta.se, Telia Nöje och Bloglovin.

Aftonbladet.se har legat still på en frekvens mellan 4,5-4,7 de senaste fyra åren.

- Antal besök per vecka för en unik webbläsare är ett mått som är mycket intressant. Kvalitativa mått som visar på hur länge man stannar på sajten och hur många sidvisningar som görs har vi jobbat med länge, säger Jannike Tillå, analys- och marknadskommunikationschef på Aftonbladet Nya Medier.

Men samtidigt som besökssiffrorna för svenska sajter rusar i höjden ligger frekvenserna konstant. Sveriges 100 största sajter på Kia Index har det senaste året ökat sin trafik med 25 procent, men frekvensen har i snitt gått ner tre procent och antalet sidvisningar, engagemanget i sajterna, har backat fem procent i snitt.

- Jag är förvånad över att medierna inte verkar göra mer för att öka sin frekvens och trogenheten hos sina besökare, säger Hans Nordlöv.

Jannike Tillå ser dock problem även med frekvensmåttet.

- Problemet med att titta på återkommande webbläsare är att en del gör sig av med sina cookies och att fler och fler webbläsare gör det här automatiskt. Det gör att måttet inte alltid går att lita på helt.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.